2. juli 2020

Sød smag forstærkes, hvis omgivelserne "ser søde ud"

Studie

En sød drik smager endnu sødere, hvis man drikker den i omgivelser, der også visuelt er forbundet med sødme. Det viser et nyt studie fra Future Consumer Lab på Institut for Fødevarevidenskab på Københavns Universitet. De visuelt søde omgivelser blev skabt ved hjælp af Virtual Reality.

Undersøgelsen fra Future Consumer Lab viser, at en sød drik i gennemsnit smager 13% sødere, hvis man drikker den i et "visuelt sødt" miljø frem for et "visuelt bittert" miljø eller et "visuelt neutralt" miljø.

"Studiet demonstrerer de nye muligheder, der er til rådighed indenfor forbruger- og sensorisk forskning.  Det hjælper os med at forstå, hvordan smagsopfattelser udspringer af et komplekst netværk af miljøsignaler, og viser at reaktioner på sådanne signaler kan påvirke den måde, hvorpå nye produkter bliver accepteret eller afvist,” siger lektor Armando Perez-Cueto fra Future Consumer Lab ved Institut for Fødevarevidenskab på Københavns Universitet (KU FOOD).

Andre undersøgelser har vist, at visuelle faktorer som form og farve har en effekt på, hvor sødt vi opfatter sødme. Rundhed er for eksempel forbundet med sødme, mens vinkelrette former associeres med bitterhed, salt og syrlighed. Rød og lyserød er forbundet med sødme, mens sort er forbundet med bitterhed. Nogle studier peger på, at det er modsætningen mellem farven på maden og baggrundsfarven, der bestemmer smagsopfattelsen, og i et studie blev en lyserød jordbærmousse fx. opfattet som 15 % sødere, når den blev serveret på en hvid tallerken, end når den blev serveret på en sort tallerken.

I det foreliggende studie skabte forskerne det visuelt søde miljø og det visuelt bitre miljø ved hjælp af Virtual Reality, mens det visuelt neutrale miljø var en virtuel forenklet udgave af det virkelige miljø i Future Consumer Labs testlaboratorium.

Søde, neutrale og bitre VR omgivelser

De virtuelle miljøer er skabt af Yang Chen fra Future Consumer Lab på Institut for Fødevarevidenskab, Københavns Universitet, og Arya Huang fra The Royal College of Art, London.
Du kan downloade de tre virtuelle miljøer via QR-koderne.

"I dag accepteres et stigende antal "immersive" teknologier i husholdninger og i den kommercielle verden, hvilket gør Virtual Reality til et effektivt medie til digital intervention, når man vil studere adfærd. Eksempelvis kan der anvendes specifikke, søde, VR-miljøer til at reducere sukkerforbruget uden at gå på kompromis med smagsoplevelsen," siger ph. d.-studerende Yang Chen fra Future Consumer Lab, KU FOOD.

Fremtidens (immersive) teknologier kan således hjælpe os med at skabe den ultimative spiseoplevelse

Deltagerne i eksperimentet mente ikke, at den søde smag fik drikken til at smage bedre, hvilket var en overraskelse for forskerne, da sødme typisk er en foretrukket smag hos forbrugerne.

"Visuel oplevelse er kun én facet af, hvordan vi opfatter verden omkring os. Forskning har vist, at auditive, taktile og olfaktive sanser (høre-, føle-, og lugtesans) også har indflydelse på vores smagsopfattelse. Det vil være interessant at se, hvordan den enkeltes smagsoplevelse kan formes i et fordybende (immersive) miljø med et smagsspecifikt visuelt miljø med lyd, føle og lugte-stimuleringer. Det lyder lidt mærkeligt lige nu, men måske bliver det sådan, vi kommer til at skabe den ultimative spiseoplevelse i fremtiden – at spise sundt og gøre det med glæde," siger Yang Chen.

Studiet er gennemført i samarbejde med The Royal College of Art, London

Der var 41 deltagere i undersøgelsen – 24 kvinder og 17 mænd.

Læs mere om forskningen i Future Consumer Lab og se faciliteterne (på engelsk)