12. december 2014

Karsten Olsen modtog Science Formidlingspris 2014

PRISOVERRÆKKELSE

Luften var tyk af lykønskninger og duften fra videnskabelige julegodter, da lektor Karsten Olsen fik overrakt Science Formidlingspris af dekanen for Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet på Københavns Universitet, John Renner Hansen.

Dekan John Renner Hansen (t.v.) overrakte megafon, check og diplom til en glad Karsten Olsen i lobbyen på Institut for Fødevarevidenskab.

Motiveringen var bl.a., at lektor i fødevarekemi Karsten Olsen sammen med studerende fra foreningen Gastronomisk Legestue udbreder fødevarevidenskaben til befolkningen. John Renner Hansen overdrog Karsten en kæmpecheck på 25.000 kroner samt vandrepokalen ”Den gyldne megafon”, som den 54-årige lektor nu kan placere hjemme på kaminhylden i det kommende år.

”Du rykker ud med de 50 opfindsomme studerende i foreningen Gastronomisk Legestue, som du har en meget stor andel i. Men I rykker ikke ud på den samme kommandoagtige måde som Ramsey og hans problemknusere gør det. I svinger jeres eksperimentelle grydeske i mere harmoniske toner, når I fx optræder på Roskilde Festival, ved Kulturnatten, på Food Festival og mange, mange andre steder,” sagde John Renner Hansen.

Leder af Institut for Fødevarevidenskab, Bjarke Bak Christensen, bød velkommen til de mange gæster, der kom for at hylde Karsten Olsen.

Megafonen er i gode hænder

Gastronomisk Legestues medlemmer er studerende fra Institut for Fødevarevidenskab, som i fritiden udvikler innovative opskrifter på mad, der pirrer smagsløgene og bliver fremstillet med fokus på bl.a. madens kemi. Gruppen bliver med Karsten Olsen som det faste ankerpunkt løbende hyret til at lave og uddele smagsprøver på videnskabelig mad ved forskellige events.

”Jeg ved,  ”Den gyldne megafon” er i gode hænder hos dig. Du er kendt som en beskeden og ydmyg mand, som ikke vil bruge megafonen til at råbe op i tide og utide, men til at gøre din relevante formidling af vigtige pointer endnu tydeligere. Tillykke med prisen. Den har du mere end fortjent,” sagde John Renner Hansen, der også roste Karsten Olsen for hans indsats med at udbrede kendskabet til fødevarevidenskaben via DR-programmet Madmagasinet.

Louise Beck Brønnum fra Gastronomisk Legestue holder tale for Karsten Olsen. Det var Gastronomisk Legestue, som indstillede Karsten til prisen.