15. juni 2020

Kommende KU FOOD-professor Serafim Bakalis modtager The Hutchison Medal

Prismodtager

Serafim Bakalis, som med start den 20. juli 2020 er ansat som professor i mejeriprodukter og teknologi ved Institut for Fødevarevidenskab på Københavns Universitet (KU FOOD), er blevet tildelt The Hutchison Medal for en videnskabelig artikel, der handler om bæredygtige alternativer til storskala-industriproduktion af fødevarer.

Portræt

Industrialiseringen i det 19. århundrede medførte storskala-produktion af fødevarer. Gevinsten var og er, at man kost-effektivt via en central produktion kan forsyne store befolkningsgrupper/områder med fødevare. Men den industrielle storskala-produktion kan samtidig være ufleksibel og har en negativ påvirkning af miljøet, bl.a. fordi der går meget energi til at transportere fødevarer til forbrugerne. Udforskningen af alternative produktionsmetoder, der kan nedbringe klimabelastningen, er derfor afgørende for at skabe fremtidens bæredygtige fødevaresystem. Dette er konteksten for den videnskabelige artikel, der sammen med to kolleger, har indbragt Serafim Bakalis den prestigefulde Hutchison Medal.

Den videnskabelige artikel præsenterer en ny model til analyse og sammenligning af forskellige typer af fødevareproduktioner. Metoden kombinerer design af fødevareproduktionen med økonomianalyse og benytter rentabilitet og miljøpåvirkning som mål for produktionens levedygtighed. Formålet er at definere de produktionsskala-scenarier, hvor ”distribueret fremstilling” kan være en fordel - både økonomisk og miljømæssigt. Modellen illustreres ved hjælp af to casestudier: Fremstilling af tør korngrød (der skal tilsættes vand eller mælk) samt fremstilling af skivet brød.

Serafim Bakalis glæder sig over medaljen, som gives for bidrag til den videnskabelige litteratur, der bidrager med filosofiske eller tankevækkende synsvinkler, som samtidig er både mulige at gennemføre og har vidtrækkende betydning for samfundet. Læs mere om The Hutchinson Medal (engelsk).