3. oktober 2019

Nyt EU-projekt vil producere nye proteiner fra pasta, brød og øl

Projekt

Institut for Fødevarevidenskab (KU FOOD) deltager i EU-projektet Smart Protein, som er et fireårigt samarbejde mellem 33 partnere i 21 lande, der begynder i 2020. KU FOOD leder den del af projektet, som har med forbrugerundersøgelser at gøre.

Læs den fulde udgave af artiklen på vores engelske side

En række fødevarer med nyt protein fremstillet af biprodukter af pasta, brød og øl vil snart blive fremstillet under et nyt EU-projekt.

Innovative nye proteiner, der kommer fra Smart Protein-projektet, som finansieres af Europa-Kommissionen, vil omfatte plantebaseret kød, fisk, skaldyr, ost, modermælkserstatning og andre mejeriprodukter samt bagværk. Det forventes, at den første bølge af produkter vil komme på markedet i eller omkring 2025.

Institut for Fødevarevidenskab på Københavns Universitet (KU FOOD) er repræsenteret af lektor Armando Perez-Cueto, der leder forbrugerundersøgelserne i projektet. KU FOOD vil også bidrage i forhold til forarbejdning af planteprotein og plantebaserede fødevarer. Institut for Plante- og Miljøvidenskab ved Københavns Universitet vil være involveret i forskning i forhold til primærproduktion.

Formålet med projektet er at hjælpe med at opbygge en fremtidssikker proteinforsyning ved at skabe bæredygtige og næringsrige alternative proteiner. Dette som direkte svar på nogle af de mest presserende udfordringer, som vi står over for, herunder klimaændringer.

”Smart Protein er svaret på et opråb: alternative proteinkilder er nødvendige for at konfrontere de presserende udfordringer, som det globale fødevaresystem udgør med hensyn til miljøødelæggelse, klimaændringer, fødevaresikkerhed og folkesundhed,” siger Verena Wiederkehr, International Head of Food Industry & Retail for ProVeg International; en af ​​de organisationer, der er med i Smart Protein-projektet.

Wiederkehr tilføjede:

”Smart Protein gentænker hele proteinværdikæden fra produktion til forbrug ved hjælp af innovative teknikker og processer, der aldrig før er anvendt på denne skala til menneskeligt forbrug. Vi er stolte over gennem dette projekt at få chancen for at levere nogle af de kreative løsninger, som vores fødevaresystem så desperat har brug for.”

Emanuele Zannini, seniorforskningschef ved University of Cork, som er hovedkoordinator for Smart Protein uddyber:

”Den potentielle positive virkning af Smart Protein for planeten og for vores fødevareforsyning kan ikke undervurderes. Ved at bruge biprodukter og rester - som normalt bruges til dyrefoder - til at producere lækker, proteinrig mad, tager vi store skridt hen imod at kunne brødføde vores hurtigt voksende befolkning. ”

Pastarester, brødskorper og restprodukter fra ølproduktion vil blive integreret i fødevarestrømmen ved hjælp af en upcycling-proces. Nye produkter vil også blive udviklet fra planter, herunder hestebønner, linser, kikærter og quinoa med fokus på at forbedre deres struktur, smag og aroma.

I alt 33 partnere fra industrien og forskningsmiljøerne i 21 forskellige lande, inklusive Danmark, vil samarbejde om projektet, der ledes af School of Food and Nutritional Sciences ved University College Cork i Irland. Blandt de største samarbejdspartnere er Fraunhofer, ProVeg International, Barilla, Thai Union, Chr. Hansen A/S, SiccaDania A/S, Novozymes A/S, AB InBev og altså Københavns Universitet.

Holdet bag Smart Protein. Foto Magdalena Tyndyk, UCC academy.