11. september 2017

Jorge Ruiz-Carrascal bliver adjungeret kødprofessor hos FOOD

FOOD

Professor Jorge Ruiz-Carrascals udnævnelse som adjungeret professor i kødteknologi ved Institut for Fødevarevidenskab på Københavns Universitet sikrer høje standarder for forskning, uddannelse og erhvervssamarbejde inden for kødområdet.

Professor Jorge Ruiz-Carrascal hører til blandt de dygtigste kødteknologiske eksperter i verden, og han har publiceret mere end 100 artikler i videnskabelige tidsskrifter.

Jorge Ruiz-Carrascal har været ansat som professor i kødteknologi ved Institut for Fødevarevidenskab (FOOD)Københavns Universitet siden 2013 - en stilling, der blev finansieret af Norma og Frode Jacobsens Fond i en femårig periode. Af personlige årsager måtte han vende tilbage til sin tidligere stilling ved University of Extremadura (UEX) i Spanien efter kun fire år i slutningen af august 2017. Norma og Frode Jacobsens Fond har sagt ja til at finansiere Jorge Ruiz-Carrascals nye stilling som adjungeret professor på FOOD, hvor han vil have forelæsninger på kurserne Meat Products & Innovation og Meat Technology & Packaging. Han vil også fortsætte sin forskning samt medvejledning af studerende, og kandidatstuderende fra FOOD vil i tilgift få mulighed for at besøge UEX.

Efter du er vendt tilbage til universitetet i Extremadura vil du fortsætte som adjungeret professor på FOOD - hvordan kan det være?

"Jeg tror, at både Institut for Fødevarevidenskab og jeg er interesseret i at opretholde samarbejdet. For FOOD er det vigtigt at bevare nogle høje standarder inden for undervisning, forskning og erhvervssamarbejder på kødområdet, og for mig giver det en god mulighed for at fortsætte med at arbejde i dette miljø, som jeg elsker, fortsætte samarbejdet med virksomhederne og kollegaerne og undervise og vejlede her på FOOD, i hvert fald i de næste to år," siger Jorge Ruiz-Carrascal.

Institut for Fødevarevidenskab ser det som en god mulighed for at styrke forbindelsen med kødsektoren i Europa, hvilket også vil gavne FOOD's partnere i fødevareindustrien.

"Helt fra begyndelsen var det min opgave at skabe forbindelser mellem den akademiske verden og industrien. Og min nye stilling som adjungeret professor kan derudover danne forbindelse til virksomheder i Spanien og den anden vej rundt, så jeg tror også at det fortsatte samarbejde vil være en god nyhed for kødsektoren i Danmark,” siger Jorge Ruiz-Carrascal.

Han arbejder allerede på flere EU-ansøgninger, hvor både Københavns Universitet og University of Extremadura vil være partnere.

Hvad er dine primære arbejdsopgaver på FOOD i øjeblikket?

"En vigtig del af mit arbejde er at skabe værdi til sidestrømmene i kødindustrien. Vi har fokuseret på god smag og arbejder på at finde ud af, hvordan smagen dannes og hvordan den kan forbedres. Andre opgaver handler om ingredienser, der bruges til at forarbejde kødet, og her sigter vi mod at reducere mængden af salt og også på at forbedre smagen. Vi ønsker en bedre forståelse af, hvilke komponenter der kan give en stærkere smag, og hvordan de dannes."

Ideen er, at du skal samarbejde med en ny professor med et særligt fokus på den økonomiske/erhvervsøkonomiske side af maden fra Institut for Fødevare- og Ressourceøkonomi (IFRO), også her på Det Naturvidenskabelige Fakultet, er det ikke rigtigt?

"Jo, vi forventer, at den nye professor vil fokusere på kødsektoren, og at vi kan samarbejde om både forskning og undervisning, så vi her på FOOD bidrager med teknologivinklen og IFRO med de økonomiske aspekter. Med denne konstellation tror jeg, at vi kan skrive nogle meget stærke forskningsansøgninger", siger Jorge Ruiz-Carrascal.