7. november 2017

Dansk professor får japansk orden for sin forskning og formidling

Æresbevisning

Professor i gastrofysik ved Institut for Fødevarevidenskab på Københavns Universitet, dr.scient. Ole G. Mouritsen, er af den japanske regering blevet dekoreret med "The Order of the Rising Sun, Gold Rays with Neck Ribbon" som er den ældste nationale japanske orden.

Professor Ole G. Mouritsen. Foto: Jacob Carlsen.

Hæderen motiveres med Mouritsens bidrag til forskning, introduktion og udbredelse af japansk madkultur ind og ud af Danmark.

Ole G. Mouritsen, som er centerleder ved Smag for Livet ved Institut for FødevarevidenskabKøbenhavns Universitet, har skrevet flere bøger om japansk mad og madkultur, bl.a. om sushi, umami og tsukemono, hvoraf flere er prisbelønnede og udkommet på engelsk, tysk, fransk og kinesisk.

I 2016 udpegede Japans regering ham til international goodwill-ambassadør for japansk mad og madkultur, og nu følger altså The Order of the Rising Sun.

“Jeg er særlig glad for denne æresbevisning af to grunde. For det første fordi den begrundes med min indsats gennem en længere årrække med at udbrede viden om japansk mad og madkultur både i Danmark og internationalt. For det andet gives denne orden sjældent til videnskabsmænd, og i begrundelsen henvises til mit forskning omkring japansk mad,” siger Ole G. Mouritsen.

Ordenen blev indført i 1875 af Japans kejser og uddeles af den japanske regering. Den er udformet som en rød sol med stråler i guld eller sølv, symboliserende den opstigende sol.

The Order of the Rising Sun er Japans tredjehøjeste dekoration og den højeste, som tildeles til personer, som ikke er statsoverhoveder eller politikere.