2. marts 2015

FOOD præsenterede kokke for eksklusivt insekt-køkken

verdensressourcer

Nordic Food Lab’s køkkenchef Roberto Flore besøgte den højt estimerede Le Cordon Bleu Dusit Culinary School i Bangkok, hvor han serverede myre-gin og suppe lavet på græshopper for kokke og studerende. Begivenheden blev bl.a. refereret i New York Times.

Nordic Food Labs køkkenchef, Roberto Flore, kreerede retter med insekter sammen med thailandske elitekokke. Foto: Le Cordon Bleu.

Køkkenchef på Nordic Food Lab, Institut for Fødevarevidenskab (FOOD) ved Københavns Universitet, Roberto Flore, introducerede kokke og studerende på den ansete franske kokkeskole Le Cordon Bleu Dusit Culinary School i Bangkok for myre-gin og et shotglas med varm græshoppe-consommé. Anledningen var workshoppen Insects in a Gastronomic Context (Insekter i en gastronomisk sammenhæng, red.), som fandt sted den 19. februar 2015. Under opholdet samarbejdede Roberto Flore med lokale kokke om at udvikle interessante opskrifter med lokalt producerede insekter. Formålet var at overvinde de fordomme, den kulinariske elite i Thailand har overfor at tilberede og spise eksklusive retter med insekter. Det var første gang nogensinde, man har brugt insekter som ingrediens i Le Cordon Bleu’s 120 årige historie.

Arrangementet var en del af et studiebesøg til Thailands insekt-producerende industri, med deltagere fra FN’s Fødevare- og Landbrugsorganisation (FAO), Institut for Idræt og Ernæring ved Københavns Universitet samt Roberto Flore fra Nordic Food Lab på Københavns Universitets Institut for Fødevarevidenskab (FOOD).

En journalist fra Associated Press refererede fra begivenheden i en artikel, der bl.a. blev bragt i New York Times.