29. juni 2021

Kommentar: To store forskningsbevillinger sender Danmark i retning af et plantebaseret fødevaresystem

Annas kommentar

Med to store bevillinger til forskningsprojekterne PROFERMENT og SEEDFOOD, der begge handler om basal forskning i planteproteiner, tager Københavns Universitet sammen med Novo Nordisk Fonden og en række partnere et dybt spadestik til et mere plantebaseret fødevaresystem i Danmark. Bevillingerne sætter en grøn fødevaredagsorden og er ekstremt vigtige, da statens forskningsmidler gennem mange år ikke er gået til den basale og langsigtede fødevareforskning.

Billede af gule ærter og raps
Foto: Claus Boesen og Lene Hundborg Koss

Det er en kæmpe glæde, at KU FOOD sammen med en række danske og udenlandske partnere har modtaget to store bevillinger fra Novo Nordisk Fonden til basal, langsigtet forskning i planteproteiner i forskningsprojekterne SEEDFOOD og PROFERMENT. Bevillingerne, der tilsammen udgør mere end 100 millioner kroner og løber over seks år, betyder, at vi som fødevareforskere får reel mulighed for at levere det, vi gerne vil bidrage med til samfundet: Nemlig at drive en grøn dagsorden i fødevaresektoren.

Vi kan nu tage hul på den basale forskning i planteproteiner, der skal til, hvis vi skal lykkes med at omstille fødevaresystemet fra i vid udstrækning at være baseret på proteiner fra dyreriget til i langt højere grad at basere sig på proteiner fra planteriget. Formålet er i sidste ende at give forbrugerne nogle reelle plantebaserede alternativer til animalsk baserede produkter.

Det lyder måske let, men det er det faktisk ikke.

Foto af institutleder for KU FOOD Anna Haldrup
Institutleder Anna Haldrup. Foto: Claus Boesen

Vi befinder os på ”uopdyrket grund”

Når vi taler om, at vi som samfund skal omstille os til at få langt de fleste af vores proteiner fra planter, skal der være en stor diversitet af produkter – vi kan ikke klare os med humus i 10 forskellige smagsvarianter!

Tænk fx på, hvordan vi ud af en enkelt råvare som mælken over årene har udviklet et kæmpe produktsortiment af skyr, yoghurt, et hav af fantastiske oste m.m. Den diversitet i udbud skal vi nu til at skabe med planter som udgangspunktet – og helst i et meget højt tempo!

Men før vi kan udvikle en tilsvarende ”skov” af plantebaserede produkter, der understøtter de behov, maden også skal opfylde, herunder bidrage med både sund ernæring og madglæde, er vi nødt til at forske tilbundsgående i de forskellige planteproteiners egenskaber.

Planteproteiner er mangfoldige og kan stamme fra frø, stængler eller knolde for nu blot at nævne nogle eksempler. Dertil kommer, at de er langt mere komplekse og forskelligartede end fx mælkeproteiner og sværere at opløse i vand, hvilket betyder, at de også er sværere at få til at indgå som bestanddele i forskellige fødevarer og produkter. De har færre essentielle aminosyrer end animalske proteiner, hvorfor vi skal forske i, hvordan vi kan optimere næringsindholdet fra de plantebaserede proteiner.

Klimavenlige valg skal være lette at tage

Derudover skal vi forske i strukturen og smagen – for vi ved fra forbrugervidenskaben, at vi skal have lyst til at spise maden, hvis vi skal blive ved med at vælge den, når vi står i supermarkedet og fylder indkøbsvognen. Konsistensen må ikke være for blød eller for hård, smagen må for f.eks. ikke være for bitter. Vi har mange sensoriske krav til maden, der kommer i tillæg til kravene om, at vi alle skal have let adgang til sunde fødevarer, som ikke er fyldt med en masse tilsætningsstoffer.

Og når vores fødevaresystem skal omstilles i alle led – fra planteforædling til det øjeblik, hvor vi sidder ved middagsbordet og nyder maden, kræver det en dybdegående viden om proteinerne på molekylært niveau. Det er denne viden, vi med bevillingerne til SEEDFOOD og PROFERMENT nu får mulighed for at tage hul på at skabe sammen med en række danske og internationale partnere: DTU, universitetet i Le Mans i Frankrig og Universiteit Utrecht i Holland.

Vi kan ikke gøre det alene, da denne type forskning kræver en bred viden, som vi kun kan opnå via forskningssamarbejder. Det kræver også stabilitet og kontinuitet, hvilket vi nu får en mulighed for at etablere takket være bevillingerne fra Novo Nordisk Fonden.

I dette nyhedsbrev kan du bl.a. læse mere om SEEDFOOD og PROFERMENT samt blive klogere på de udfordringer planteproteinerne giver fødevareforskerne og dermed også -producenterne og hele resten af fødevarebranchen.

Meld dig til og modtag fremover nyhedsbrevet fra KU FOOD i din indbakke.

God læselyst og god sommer!

Anna Haldrup

Leder af Institut for Fødevarevidenskab ved Københavns Universitet (KU FOOD)