1. juni 2018

Beverage Day samlede drikkevare-folk til inspiration i væskens tegn

beverage day

I disse år sker der en enorm udvikling i drikkevareindustrien, hvor smage, gærtyper, lokale råvarer og brygmetoder udforskes for at udvikle nye, spændende drikkevarer til forbrugerne. For at styrke udviklingen og dele viden mellem erhverv og videnskab blev den første ”Beverage Day” afholdt på Institut for Fødevarevidenskab (FOOD) ved Københavns Universitet i en hede, der fik kildevandet til at glide ned i en fart.

Leder af institut for Fødevarevidenskab, Anna Haldrup. Foto: Lene Hundborg Koss

Leder af Institut for Fødevarevidenskab, Anna Haldrup, bød de 200 gæster velkommen og præsenterede nogle af FOODs kompetencer for gæsterne, der kom fra drikkevareindustrien, herunder bryggerier, vin- og ciderproducenter samt fra egen hjemmebane repræsenteret ved forskere og fødevarestuderende.

”Når det gælder mikrobiologien i drikkevarerne beskæftiger FOOD sig fx med gær og fermentering, og kompetencerne samles også omkring smag med aromaanalyser, sensorik og gastronomi. Instituttet har derudover fokus på dataindsamling og udnyttelse, herunder fx optimering af produktionerne med henblik en øget bæredygtighed og indtjening i virksomhederne,” sagde Anna Haldrup.

”Vi har et unikt samarbejde med Institut for Fødevarevidenskab, der giver en forskningsbaseret undervisning af bryggerne og betyder at forskere og praktikere har god adgang til hinanden,” sagde direktøren for Bryggeriforeningen, Niels Hald (th.)  Foto: Lene Hundborg Koss

”I Danmark har vi 197 bryggerier, hvilket er flest bryggerier per indbygger i Europa, og mange bryggerier er repræsenteret her i dag. Vi er også førende inden for ”beer innovation” og alene sidste år kom der 1622 nye øl på det danske marked,” fortalte direktør i Bryggeriforeningen og formand for bestyrelsen for Den Skandinaviske Bryggerhøjskole, Niels Hald. Han glædede sig samtidig over den videndeling, som foregår i hverdagen, når det gælder uddannelsen af fremtidens bryggere, der sker i et samarbejde mellem Den Skandinaviske Bryggerhøjskole og FOOD.

Derudover bød dagen på en lang række indlæg, der gav et indblik i både forskernes og virksomhedernes dagligdag. Se programmet her.

Vi skal komme mere i øjenhøjde med hinanden

FoodNetwork, der finansierede dagen via projektet Styrkelse af Videnbroerne, var blandt andet repræsenteret ved Dorthe Trabjerg Hansen.  Styrkelse af Videnbroerne handler netop om at skabe et forum for videndeling mellem universiteter og fødevarevirksomheder, og FoodNetwork var facilitator på en fælles diskussion om, hvordan især mindre virksomheder bedst samarbejder med universiteter.

Professor Mogens Larsen Andersen fra FOOD var moderator og åbnede dagen med en stor tak til medarrangørerne Bryggeriforeningen, Den Skandinaviske Bryggerhøjskole og FoodNetwork for det gode samarbejde. Foto: Lene Hundborg Koss

Fra virksomhedernes side efterlyste man, at universitetet mere proaktivt informerer om mulighederne for samarbejde – fx at knytte en studerende til virksomheden. Debatten viste, at kontakten både kan styrkes fra universiteternes og virksomhedernes side. En repræsentant fra et større bryggeri fortalte fx, at praktikforløb ofte strækker sig over et stramt tidsmæssigt forløb, der ikke altid passer til virksomhedens projekt, mens en studerende omvendt pegede på, at nogle virksomheder kunne blive skarpere på at forme indholdet, evt. i samarbejde med universitetet.

Foto: Lene Hundborg Koss

Både Anna Haldrup og Dorthe Trabjerg Hansen inviterede virksomhederne til at henvende sig direkte med henblik på fremtidige samarbejder i alle afskygninger og lovede i givet fald, at kanalisere henvendelserne i den rigtige retning. Det blev et godt møde på en varm dag, og muligheden for en gentagelse til næste år står åben – måske i sammenhæng med ølfestivalen i København blev det forslået – som det også var tilfældet i år.

Læs mere om at samarbejde med universitetet.