30. juni 2016

FOOD diskuterede madspild og køkkentjans på Folkemødet

Folkemøde 2016

Institut for Fødevarevidenskab var en del af to eksterne events på Folkemødet: Stop Spild Af Mad samt Nordea-fondens projektkollektiv Smag & Lær.

John Greany og Karsten Olsen talte om madspild og serverede is lavet af frugt og grønsager, der kunne være endt som madspild, hvis det ikke havde været for WasteTaste-projektet.

Fredag eftermiddag på årets folkeøde kunne man opleve og smage, hvordan vakuumtørrede rødbede, ananas og nektarin-juice-krystaller kan bruges – i dette tilfælde som ingredienser i en flødeis. Anledningen var Stop Spild Af Mad’s event om madspild og madaffald, hvor lektor Karsten Olsen fra Institut for Fødevarevidenskab og John Greany fra Retap var mødt op for at præsentere, hvordan GUDP-projektet WasteTaste både kan være med til at mindske madspild samt designe nye interessante fødevareingredienser. Trods regnvejr var begejstringen for WasteTaste blandt de nysgerrige fremmødte utrolig stor, og ikke mindst den medbragte rødbede-ananas-ferskenis vakte begejstring.

Lad børnene erobre køkkenet

Smag for Livet-projektet, som Institut for Fødevarevidenskab er med i, var en del af Nordea-fondens projektkollektiv Smag & Lær på Folkemødet, hvor debatten ”Giv

Foto fra Nordea-fondens projektkollektiv Smag & Lær på Folkemødet 2016.

børnene køkkenkontrollen” fandt sted om lørdagen. Den handlede blandt andet om, hvad der sker, hvis vi lader børnene styre køkkenet. Med i debatpanelet var blandt andre socialdemokrat Christine Antorini samt professor og centerleder for Smag for Livet Ole G. Mouritsen. Der var også en repræsentant fra Danmarks Lærerforening, en svineproducent og mor til tre, som har stor succes med at sende sine drenge i køkkenet. Lektor Annemarie Olsen fra Smag for Livet / Institut for Fødevarevidenskab på Københavns Universitet var ordstyrer.

”Det var en god debat med mange input til, hvad forældre kan gøre for at overvinde den modvilje, der generelt er blandt forældre i forhold til at have børnene i køkkenet. Det handlede for eksempel om at sænke forventningerne og blive bedre til at holde sig væk, mens børnene regerer. Selvfølgelig skal børnene have en vis alder, afhængigt af, hvad de skal lave. Diskussionen handlede også om, hvorvidt madkundskab og smag fylder nok i skolen,” siger Annemarie Olsen.

Under debatten var børn i køkkenet og lave mad, som deltagerne kunne smage på.