5. marts 2021

EU-borgere favner plantebaserede fødevarer

Plantebaserede fødevarer

En ny rapport viser, at det europæiske marked for plantebaserede fødevarer er vokset med 49 % på bare to år. I Danmark er salgsværdien af plantebaseret kød fx steget med 50 % på i denne periode.

billede af, at der høstes

Rapporten indeholder data indsamlet fra supermarkeder i 11 europæiske lande i løbet af de seneste tre år. Det er den hidtil mest omfattende og nøjagtige information, der er indsamlet om forbrugernes køb af plantebaserede fødevarer i Europa. Det er et team af forskere fra Smart Protein ledet af ProVeg International, som har behandlet detaildata fra Nielsen om salg af plantebaserede fødevarer i Europa. Smart Proteins forbrugerstudier koordineres af Institut for FødevarevidenskabKøbenhavns Universitet.

I Danmark ledes salget i den plantebaserede fødevaresektor i perioden mellem oktober 2019 og september 2020 af plantebaseret mælk, som tegner sig for 193 millioner kroner (26 million €), efterfulgt af plantebaseret yoghurt, som tegner sig for 35 millioner kroner (4.7 million €)

”Rapportens data er vigtige, da de giver et indblik i den reelle vækst i det plantebaserede marked, og viser forbrugernes interesse i de forskellige produktkategorier i forskellige lande. Rapporten viser også, at der stadig er meget lidt markedsindtrængning i Danmark, så der er et stort forretningspotentiale, ”siger lektor Armando Perez-Cueto fra Institut for Fødevarevidenskab ved Københavns Universitet, KU FOOD.

Armando Perez-Cueto leder Smart Protein for så vidt angår forbrugerstudier. ProVeg er ansvarlig for en undersøgelse om forbrugertrends og benchmarking. Forskerne håber, at deres resultater vil blive brugt i fødevarevirksomhedernes afdelinger for forskning og udvikling, samt at industrien generelt vil drage fordel af forskningen.

”Ved at gøre denne viden tilgængelig for alle, og især for SMV'er med fokus på plantebaserede produkter, kan vi forhåbentlig øge virksomhedernes chancer for succes på markedet,” siger Armando Perez-Cueto og fortsætter:

”Det næste skridt er at gennemføre en paneuropæisk forbrugerundersøgelse for at identificere og profilere mere præcise forbrugersegmenter i forhold til plantebaserede fødevarer. Dermed bliver vi i stand til at give specifikke anbefalinger om plantebaserede produkter til disse segmenter.”

I perioden mellem oktober 2019 og september 2020, var vækstraterne højere end i den foregående periode, hvilket tyder på, at COVID-19-pandemien fremskyndede sektorens vækst.

Læs pressemeddelelsen fra Smart Protein og download rapporten.

Organisationerne bag projektet

Smart Protein er et EU-finansieret projekt med et budget på 10 millioner euro. Det søger at udvikle den næste generation af fødevarer, der er omkostningseffektive, ressourceeffektive og næringsrige. Alternative proteinkilder som bælgfrugter og sidestrømme af øl- og pastaproduktion bruges til at generere ingredienser såvel som plantebaseret kød, fisk og skaldyr, mejeriprodukter og bagværk. Læs mere på Smart Proteins hjemmeside. (https://smartproteinproject.eu/)

ProVeg er en international organisation, der arbejder på at omdanne det globale fødevaresystem ved at erstatte konventionelle animalske produkter med plantebaserede og dyrkede alternativer.

ProVeg arbejder med internationale beslutningsorganer, regeringer, fødevareproducenter, investorer, medier og offentligheden. Dens formål er at hjælpe verden med at bevæge sig mod et samfund og en økonomi, der er mindre afhængig af dyrehold og mere bæredygtig for mennesker, dyr samt planeten.

Forskningen er finansieret af Horizon 2020 – Smart Protein Project GA 862957