16. december 2013

Fødevareforskning skaber ny ernæringsrigtig og bæredygtig mad

Forskning

Institut for Fødevarevidenskab på Københavns Universitet står i spidsen for tre nye forskningsprojekter finansieret af Det Strategiske Forskningsråd med et samlet beløb på godt 55 mio. kr.

Institutleder Bjarke Bak Christensen ved Institut for Fødevarevidenskab er stolt over de tre nye forskningsprojekter:

”Vores forskere er med til at løse de globale fødevarerelaterede udfordringer”:

- Projektet StrucSat undersøger hvordan fødevarers konsistens påvirker menneskers energioptag og mæthedsfornemmelse. Forskerne tager kampen op mod den vestlige verdens fedme og overvægt ved at optimere sammensætningen i fødevarerne i forhold til hvordan vi optager energi og føler mæthed når vi spiser.

- I modsætning til vestens overspisning er Afrikas befolkning truet af underernæring, der skaber mange sygdomme blandt andet som følge af proteinmangel. I HAPFAM-projektet skaber forskerne nye fødevarer baseret på mælk kombineret med isolerede planteproteiner fra raps. Det er et bæredygtigt alternativ til protein fra kødproduktion der har et stort ressourcebehov.

- Fødevareproduktionen forbruger stigende mængder vand samtidigt med at vand bliver en mere og mere begrænset ressource. Forskerne i REWARD-projektet vil forsyne dansk fødevareindustri med ny grundlæggende teknologi og viden, som vil muliggøre en langt mere effektiv udnyttelse af vand, og som dermed vil bringe fødevareproducenterne tættere på en 100 % bæredygtig produktion.

”Her skaber forskerne proteinholdige fødevarer, maksimerer menneskers energioptag og genbruger vores begrænsede vandressourcer. Det er tre helt centrale punkter i vores forskningsstrategi, der fokuserer på at skabe ernæringsrigtige og bæredygtige fødevarer til gavn for forbrugerne”, slutter Bjarke Bak Christensen.

For yderligere information, kontakt:

StrucSat – “How food structure affects satiety”, professor Richard Ipsen, ri@food.ku.dk, Tlf. 35 33 32 25

HAPFAM – “Healthy and affordable protein rich foods for African”, professor Jacob Holm Nielsen, jholm@food.ku.dk, Tlf. 21 16 18 25

REWARD - Reuse of water in food and bioprocessing industry”, professor Søren Balling Engelsen, se@food.ku.dk, Tlf. 35 33 32 05