30. august 2021

Interview med Mikkel om bacheloruddannelsen Fødevarer og ernæring

Fødevareuddannelse

Mikkel er 28 år og kommer fra Allerød, men bor nu i København. Han uddannede sig som laborant, inden han startede på bacheloruddannelsen Fødevarer og ernæring. Han studerer nu på 2. år på kandidatuddannelsen i Fødevarevidenskab.

Billede af Mikkel

Hvad fik dig til at tage en bachelor i Fødevarer og ernæring?

Jeg valgte uddannelsen, fordi jeg ikke kom ind på uddannelsen Fødevareanalyse på DTU. Jeg blev gjort opmærksom på, at der var ledige pladser på Fødevarer og ernæring, og tog så en spontan beslutning om at søge ind. Det var meget tilfældigt, men det er endt med at blive den helt rigtige uddannelse for mig.

Hvordan er det sociale liv på studiet?

Før Corona var det sociale virkelig godt både indenfor og på tværs af de forskellige årgange. Rusturen fik virkelig rystet os godt sammen, og var en god mulighed for at lære de andre på årgangen at kende. Det var også her jeg fik nogle fantastiske venner fra studiet. Derudover har campus en fantastisk fredagsbar (A-vej), hvor jeg plejede at komme stort set hver fredag. Der er der altid en super stemning og hyggelige mennesker, og man møder en masse nye fra forskellige studieretninger - og så er der billige drikkevarer. Der er også en masse fester på campus, såsom introfest, tequilafest, fastelavnsfest, galla og silent disco.

Jeg er selv med i arrangementsudvalget, som er et udvalg af folk fra alle studieretninger på campus. Vi står for introfesten, fastelavnsfesten og silent disco. Jeg har også været med i tequilaudvalget, som arrangerer en tequilafest for de studerende på uddannelsen. Der er virkelig et fantastisk fællesskab i begge festudvalg. Til slut vil jeg sige, at det varmt kan anbefales at deltage i festerne og fredagsbar, især i starten. Man kan lære en masse nye venner at kende, og måske endda danne en læsegruppe. Det virkelig også en fordel for det sociale at melde sig ind i nogle udvalg.

Få flere nyheder om fødevareforskning og -uddannelse ved at tilmelde dig KU FOOD's nyhedsbrev, som udkommer 4 gange om året

Hvordan var det at have læst en anden uddannelse inden din bachelor på Fødevarer og ernæring?

Jeg er uddannet laborant, og det har været en stor hjælp i forhold til det praktiske, da jeg i forbindelse med laborantuddannelsen allerede havde prøvet mange af de øvelser vi lavede her på bacheloruddannelsen, og derfor kunne fokusere mere på det teoretiske. Undervisningsniveauet er også en del højere her, så det har været en stor hjælp at det praktiske et stykke hen ad vejen nærmest er blevet klaret på rutine.

Hvordan er fordelingen mellem undervisning og laboratorie?

Undervisningen består primært af forelæsninger, men der har også været en del laboratoriearbejde. Jeg er selv stor fan af praktiske øvelser, så for min skyld kunne der sagtens være flere af dem, men der er alligevel en okay fordeling. I forhold til teoretiske og praktiske øvelser, har det været meget afhængigt af hvilket kursus, det handlede om. Nogle kurser har mange øvelser, og andre har ingen.

3 ord som beskriver uddannelsen godt?

Det må være variation, social og spændende.