2. september 2021

Grebet af fødevarekemi og produktudvikling

Interview

Vi har interviewet Eva, der har taget en bachelor i Fødevarer og ernæring på Københavns Universitet, og skal til at skrive speciale på kandidatuddannelsen Fødevareinnovation og sundhed. Allerede på bacheloruddannelsen blev hun grebet af at udvikle fødevarer, og se på hvad der sker med maden rent kemisk, når man fx ændrer på sammensætningen af ingredienserne.

Billede af Eva

Hvordan er det sociale liv på studiet? 

Som fødevarestuderende møder man mange forskellige personligheder gennem sin studietid. Der er altid nogle at finde ved fredagsbaren A-vej, eller til en af de månedlige fester. Rusvejlederne lægger et stort arbejde i at give én den bedste studiestart, både med praktisk info og ved at sørge for, at man lærer sine medstuderende godt at kende fra start. Kandidaten Fødevareinnovation og sundhed, som jeg har valgt at læse efter bacheloruddannelsen, er meget international, men dette giver en god mulighed for at møde søde mennesker fra hele verden og lære af dem. 

Hvad drømmer du om at bruge uddannelsen til? 

Jeg har en stor passion for fødevarer generelt, men jeg er blevet meget grebet af, hvordan fødevarekemien ændrer sig, når man ændrer tilberedningsmetoder, ingredienssammensætning osv., herunder specifikt ved produktudvikling og -optimering. Jeg drømmer om, at kunne udvikle nye fødevarer med primær fokus på den kemiske ændring. Dette ville både kunne fungere for mig i små, mellemstore eller større fødevarevirksomheder, og måske en dag min egen. 

Er der nogle bestemte fag som fangede din interesse mere end andre? 

Jeg blev meget fanget af de kurser på bacheloren, som handlede om fødevare- og biokemi. Det var her, jeg fandt ud af, at kemien bag fødevarer ikke var så simpel igen, men dette fangede kun min interesse endnu mere. Specielt proteinerne er meget komplicerede og kan nærstuderes en del ved bl.a. fødevareudvikling, og det er her mit fokus er drejet henad.  

Hvordan er fordelingen mellem undervisning, laboratorie osv.? 

Dette afhænger meget af hvilket kursus, man har. Nogle kurser er 100 % undervisning, andre er meget ligeligt opdelt mellem forelæsninger, teoretiske øvelser og laboratorie. De mere kemiske kurser bliver typisk understøttet af laboratorieøvelser, hvor de mere matematiske og ernæringsmæssige kurser primært er forelæsninger og teori, men dette fungerer rigtig fint. På nogle enkelte kurser på bacheloren samt flere kurser på kandidaten bruger vi meget tid i gastrolab (industrikøkken), hvor vi lærer mere om fødevareudvikling. 

Få flere nyheder om fødevareforskning og -uddannelse ved at tilmelde dig KU FOOD's nyhedsbrev, som udkommer 4 gange om året

Hvilken linje er du på og hvorfor netop denne?

Jeg valgte specialiseringen Ernæring og sundhed, da jeg fra start vidste, at jeg ville søge ind på kandidaten Fødevareinnovation og sundhed, og jeg på daværende tidspunkt kun kunne komme ind, hvis jeg havde denne specialisering grundet specifikke kurser. Man har et par valgfag i løbet af bacheloren, så man har mulighed for at sammensætte fagene, så de passer til ens interesser. 

Har du studiejob ved siden af og hvis ja, hvad laver du på dette job?

Jeg har haft lidt forskellige studiejobs gennem min studietid. Da jeg var på bacheloren, arbejdede jeg som personlig træner ved siden af, hvor jeg kunne kombinere fysiologi og ernæring fra bacheloren med mit arbejde og hjælpe kunderne med optimal træning og kostsammensætning. Jeg har også været studentermedhjælper på en snackfabrik, hvor jeg bl.a. hjalp til med produktudvikling og kvalitetssikring. Nu sidder jeg med marketing i et softwarefirma, hvilket ikke har meget med fødevarer at gøre, men jeg lærer en masse nye ting inden for verdenen som iværksætter og start-ups.