8. juni 2020

Interview med Cæcilie på bacheloruddannelsen Fødevarer og ernæring

Cæcilie

Cæcilie er 22 år og kommer fra Skælskør. Før hun begyndte på Fødevarer og ernæring tog hun studentereksamen Slagelse gymnasium (mat, fys, idræt).

Hvorfor er maden så interessant?

Mad er interessant, fordi alle har et forhold til mad i et eller andet omfang. Vi skal spise for at kunne leve, og der vil derfor altid være en interesse for området. Jeg har altid godt kunne lide at gå i køkkenet og udforske nye retter. Derudover har naturvidenskabelige fag altid tiltalt mig, så det var ideelt at kombinere de to interesser i min uddannelse og fremtidige job.

Hvordan oplevede du overgangen fra gymnasiet til universitet?

Jeg oplevede, at overgangen fra gymnasiet til universitetet var lettere, end jeg havde regnet med.

Den måde studiestarten på Fødevarer og ernæring er tilrettelagt gør, at man meget hurtigt får et godt kendskab til sine medstuderende, og at der på studiet er et helt vildt godt sammenhold, som gør det nemt at starte. Ældre studerende stod klar til at hjælpe, hvis der var noget, der opleves svært både fagligt og socialt. Denne støtte fra begyndelsen gør det trygt at starte, selvom man på universitetet ikke bliver holdt så meget i hånden som i gymnasiet.

Hvordan er din hverdag på uddannelsen?

Normalt er jeg til undervisning 3,5 dage om ugen, hvor undervisningen enten består af forelæsninger, øvelsestimer eller laboratorieøvelser. De resterende 1,5 dag bruger jeg på at læse, lave opgaver osv. og derudover har jeg et studiejob. Mange af mine eftermiddage og aftener går med sociale aktiviteter på campus.

Det er en naturvidenskabelig uddannelse – hvordan mærker man det?

Man kan mærke, at det er en naturvidenskabelig uddannelse, fordi teori i høj grad bliver kombineret med praksis. Man skal i laboratoriet og teste forskellige metoder og teorier af, og dette giver en meget større forståelse, for det man lærer. Man trækker på basisfag som fysik, kemi, biologi og matematik.

Hvad drømmer du om at bruge uddannelsen til?

Jeg drømmer om at få et job inden for fødevareindustrien, hvor jeg har mulighed for at prøve kræfter med udvikling af nye og spændende fødevarer og/eller ingredienser. Derudover drømmer jeg også om at bruge uddannelsen til at komme ud og opleve verden.