16. juni 2022

Studie af vira i tarmen kan give nyt håb til for tidligt fødte

Pressemeddelelse fra Danmarks Frie Forskningsfond:

I et banebrydende studie har danske forskere vist, at de kan forandre tarmfloraens sammensætning ved hjælp af vira, og dermed ændre dens egenskaber. Nu er professor Dennis Sandris Nielsen og post doc Torben Sølbeck Rasmussen fra Københavns Universitets Institut for Fødevarevidenskab ved at videreudvikle deres opdagelser, og det giver blandt andet nyt håb til for tidligt fødte børn.

Billede af fluorescerende (oplysende) viruspartikler
Billedet er taget med et mikroskop som viser fluorescerende (oplysende) viruspartikler som er isoleret fra en fæcesprøve. Metoden anvendes til at estimere hvor mange virusser der er per gram fæces. Foto: Torben Sølbeck Rasmussen.

Renset virus til kamp mod frygtet sygdom

I dag er det blevet almindeligt at behandle visse tarmsygdomme med fæcestransplantationer. Med den nye opdagelse, har forskerne vist, at man kan nøjes med at overføre bestemte vira – de såkaldte bakteriofager, eller bare fager – der dræber bestemte tarmbakterier, når man vil ændre på en patients tarmflora. Det fjerner risikoen for utilsigtede infektioner fra bakterier og andre større mikroorganismer. Og det giver mulighed for at behandle meget skrøbelige patienter med fager, uden smitterisiko. Det kan for eksempel være ved forebyggende behandling af for tidligt fødte børn, der har risiko for at udvikle nekrotiserende enterokolitis – en frygtet sygdom, der nedbryder tarmvævet.

“Dem, der bliver ramt, risikerer at dø, og selvom de overlever, kan de få varige mén af sygdommen, da det ofte er nødvendigt at fjerne beskadiget tarmvæv,” forklarer Torben Sølbeck Rasmussen. Men nu arbejder Dennis Sandris Nielsen og Torben Sølbeck Rasmussen sammen med en række kollegaer altså på en behandling baseret på oprensning og opformering af rene fager.

Få flere nyheder om fødevareforskning og -uddannelse ved at tilmelde dig KU FOOD's nyhedsbrev, som udkommer 4 gange om året

Fundament for flere gennembrud

Ubalance i vores tarmbakterier har betydning for udvikling af bl.a. fedme og diabetes. Der er derfor stor interesse i at forstå, hvordan det er muligt at ændre tarmfloraens sammensætning, der er en utrolig kompleks størrelse. Med projektet PhageGut, der blev muligt med støtte fra Danmarks Frie Forskningsfond, viste Dennis Sandris Nielsen og Torben Sølbeck Rasmussen hvordan virus, der angriber bakterier, spiller en vigtig rolle i udviklingen af tarmfloraens sammensætning.

“Med PhageGut-projektet har vi skabt et fundament for endnu mere og meget nyttig forskning," siger Torben Rasmussen.

De viste blandt andet, hvordan de ved at flytte fager fra mus med en normal vægt og sund kost til overvægtige mus på en usund kost kunne beskytte musene mod udvikling af overvægt og forstadier til type 2 diabetes. “Vi kan flytte mikrobielle samfund for at give dem ny funktion i den nye vært,” forklarer Dennis Sandris Nielsen.

Kontakt

Professor ved Institut for Fødevarevidenskab (KU FOOD) Dennis Sandris Nielsen, dn@food.ku.dk

Post doc ved KU FOOD Torben Sølbeck Rasmussen, torben@food.ku.dk

Eller