31. maj 2022

3 nye afsnit af TV-serien: De unge forskere og maden

TV-serie

KU FOOD har produceret 3 nye afsnit af TV-serien De unge forskere og maden, der vises i samarbejde med TV2 Lorry. I serien følger man unge fødevarestuderende/fødevareforskere fra institut for Fødevarevidenskab på Københavns Universitet (KU FOOD), der er i gang med forskellige forskningsprojekter.

Foto af Emilie der vil genbruge sur valle

Se serien på TV2 Lorry

De nye afsnit:

Emilie genbruger sur valle (4:6)

Emilie Nyborg Nielsen er ph.d. studerende ved Institut for Fødevarevidenskab på Københavns Universitet. Hun forsker i, hvordan man kan anvende de restprodukter, der kommer, når man producerer f.eks. yoghurt, ymer og skyr.

Rasmus vil forbedre modermælkserstatning (5:6)

Rasmus Riemer Jakobsen er ph.d. studerende ved Institut for Fødevarevidenskab på Københavns Universitet, og han arbejder på at gøre modermælkserstatning lige så god som brystmælk. Hvilke proteiner og bakterier mangler den for at kunne matche den ægte vare?

Charlotte laver lækre blæksprutter (6:6)

Charlotte Vinther Schmidt er postdoc ved Institut for Fødevarevidenskab på Københavns Universitet, og hun forsker i tilberedning af blæksprutter. Hvordan er det mest skånsomt at aflive blæksprutten, og hvordan skal kødet håndteres for at få det bedste resultat?

Se også tidligere afsnit

Nicoline forfølger fremtidens velsmag (1:6)

Daniel sætter strøm til mælken (2:6)

Torben fighter fedme med lort (3:6)