16. november 2022

Modtager af Nils Foss Talent-pris 2022 gør mikroalger mere spiselige

Nils Foss Talentpris 2022

Fødevarekemiker Mahesha Manjunatha Poojary fra Institut for Fødevarevidenskab på Københavns Universitet (KU FOOD) er den ene af dette års to modtagere af Nils Foss Talent-pris, og hvis man spørger ham, hvad vi skal spise meget mere af fremover, er han ikke i tvivl: Mikroalger!

Fødevarekemiker Mahesha Manjunatha Poojary tilbringer minimum et par timer i laboratoriet hver dag. Foto: Lene Hundborg Koss

Mahesha Poojary bruger avancerede fødevareanalytiske metoder som kromatografi og massespektrometri til at undersøge mikroalgers egenskaber helt ned på atom-niveau for at finde ud af, hvordan de kan blive fremtidens super-fødevare – en vigtig opgave, som nu har været med til at skaffe ham Nils Foss Talentpris 2022.

”Min forskning går grundlæggende ud på at skaffe metoder til dyrkning, ekstraktion og forarbejdning af mikroalger, der kan udnytte det kæmpestore fødevarepotentiale, mikroalger har. Den handler også om at udnytte spildstrømme fra fødevareproduktionen, så man skaber værdi i fødevarekæden flere steder samtidigt,” siger Mahesha Poojary.

Han står blandt andet i spidsen for forskningsprojektet ”Two-in-One: Valorising dairy wastewater to produce food ingredients using microalgae”, der støttes af Danmarks Frie Forskningsfond.

”Projektet går ud på at bruge sidestrømme fra mejeriproduktionen som næring for dyrkning af mikroager. Det vil sige restvand fra produktionen, der bl.a. indeholder, proteiner, mineraler og kulhydrater,” siger han.

Fødevarekemikerens forskning fokuserer også på at udnytte næringsværdien af mikroalgerne så godt som overhovedet muligt, samt sørge for at kvaliteten af indholdsstofferne er i top, som fødevarer til mennesker.

”Vi forsker for eksempel i at forarbejde mikroalgerne på en måde, så proteinerne undgår oxidation, som forringer kvaliteten og gør proteinerne uegnede som humanernæring,” siger Mahesha Poojary.

»Jeg er beæret over at modtage Nils Foss Talentprisen 2022, og betragter den som en anerkendelse af min indsats på mit forskningsfelt, som er fødevarekemi og fødevareanalytisk kemi. Jeg vil rigtig gerne takke komiteen bag prisen, samt de mennesker der gør det muligt for mig at udføre det arbejde, jeg elsker: min familie, venner og kolleger«

En almindelig dag på arbejdet

Mahesha Poojary deler sin arbejdstid mellem mange forskellige opgaver.

”Jeg elsker arbejdet i laboratoriet, og tilbringer næsten altid et par timer her. Jeg er hoved- eller medvejleder for fire ph.d.-studerende samt en kandidatstuderende, så der går også typisk noget tid til samtaler med studerende. Jeg underviser på et kandidatkursus i avanceret fødevarekemi, og derudover går der tid med forskning samt at mødes med kolleger samt folk fra fødevareindustrien i ind- og udland,” siger Mahesha Poojary.

Få flere nyheder om fødevareforskning og -uddannelse ved at tilmelde dig KU FOOD's nyhedsbrev

Han udgav allerede sin første videnskabelige artikel på andet år af sin bacheloruddannelse i Mangalore i Indien.

”Derfor opdagede jeg også hurtigt, at arbejdet kunne være meget givende. Artiklen betød nok, at jeg fik mulighed for at arbejde i en meget anerkendt indisk institution, National Institute of Technology i Karnataka, hvor jeg også tog min kandidatuddannelse. Jeg fik bevillinger og blev anerkendt blandt mine kolleger. Jeg fik også mulighed for at undervise, hvilket jeg hurtigt blev utroligt glad for,” siger Mahesha Poojary.

”At undervise er efter min mening det mest tilfredsstillende job, man kan have. Det er inspirerende og betyder, at jeg kan bringe min forskning direkte ind i auditoriet. Samtidig får jeg lejlighed til at motivere andre til at få en spændende karriere og et godt fremtidigt arbejdsliv,” siger han.

Blå Bog

• Mahesha Poojary er Tenure-track adjunkt på Institut for FødevarevidenskabKøbenhavns Universitet. Den 24. november 2022 afholdes hans appraisal seminar for en position som lektor ved KU FOOD

• Postdoc, KU FOOD 2017

• Underviser ved Canara Engineering College, Mangalore, Indien 2011-2013