3. november 2022

Professor Lene Jespersen 60 år

60-års fødselsdag

Professor ved Institut for Fødevarevidenskab på Københavns Universitet (KU FOOD) Lene Jespersen fylder 60 år den 4. november 2022.

Professor Lene Jespersen
Professor Lene Jespersen. Foto: Lene H. Koss.

Lene Jespersen er fødevaremikrobiolog og kom til Den Kgl. Veterinær & Landbohøjskole (der senere fusionerede med Københavns Universitet) i 1995. Hendes forskning fokuserer bl.a. på fermenterede fødevarer, biokonservering samt virkningerne af fødevarebårne mikroorganismer på menneskets sundhed. I 2008 blev hun udnævnt til professor og har stået i spidsen for adskillige forskningsprojekter i både ind- og udland.

Forskningen drejer sig typisk om samspillet mellem mikroorganismer og deres evne til at producere velsmagende, sunde og bæredygtige fødevarer. Ifølge Lene skal fødevareforskning ses i et globalt perspektiv, hvor vidensdeling og samarbejde er essentielle elementer. Det har blandt andet medført, at hun har taget flere initiativer til bevarelse af mikrobiel biodiversitet i såvel Afrika som Sydamerika.

Lene bor i Brønshøj sammen med sin mand, og parrets tre sønner står højt på den private dagsorden. Når Lene ikke bedriver forskning i ind- og udland, bruger hun også tiden på svømning og lange gåture i naturen.

Kontakt

Professor ved Institut for Fødevarevidenskab ved Københavns Universitet (KU FOOD) Lene Jespersen, lj@food.ku.dk

Eller

Kommunikationsmedarbejder Lene Hundborg Koss, KU FOOD, lene.h.koss@food.ku.dk