Digitale data skal få mælkepulver til at smage bedre
Et nyt forskningsprojekt, AMUSE, skal udvikle digitale metoder til at forudsige mælke- og ostepulvers reaktioner under transport og lagring, så de gode egenskaber kan bevares bedre.
Fakta om AMUSE:
Projektets titel: AMUSE – Advanced Methodologies to Understand Dairy Powder Stability and Promote Exports.
Innovationsfonden har bevilget 13 millioner kr. til projektet, som løber fra 1. april 2022 til 1 april 2026.
Projektets samlede budget er 18,9 millioner kroner.
AMUSE ledes af professor Serafim Bakalis fra Institut for Fødevarevidenskab ved Københavns Universitet (KU FOOD).
Partnerne i projektet er:
Mælkepulver er både billigt og næringsrigt, og bruges som ingrediens i mange typer af fødevarer i hele verden. I modsætning til frisk mælk, kan tørmælk nemt transporteres mellem kontinenter og holde på næringen i flere år. Et problem er dog, at farve, smag og tekstur kan ændre sig, når mælkepulveret fragtes langt eller opbevares under skiftende temperaturer og luftfugtighed.
AMUSE projektet vil udvikle metoder til hurtige og enkle analyser af mælke- og ostepulvere, som ved hjælp af realtidsdata, som for eksempel vejrudsigter, kan forudsige mulige kvalitetsforringelser inden for få minutter under selve transporten. Dermed skaber digitaliseringen nye muligheder for at løse gamle problemer. Det er baggrunden for forskningsprojektet, der er et samarbejde mellem to universiteter, to mælkepulverproducenter og en udstyrsvirksomhed.
"Udfordringen med at forudsige kvalitetstab er noget, som forskere forgæves har forsøgt at løse i flere årtier. Det kan vi nu få til at ske med digitale værktøjer," siger Serafim Bakalis, professor ved Institut for Fødevarevidenskab ved Københavns Universitet (KU FOOD).
Bedre indpakning og nye stabile produkter gavner eksporten
De relevante kemiske og fysiske parametre i pulveret skal analyseres og danne input til nye datadrevne modeller, som giver præcise prognoser om holdbarheden af mælkepulveret.
Der kan opstå mange forskellige forandringer i mælkepulveret under transport, f.eks. brun-farvning, udvikling af off-flavours (uønsket lugt og smag) og ’caking’, hvor pulveret klumper sammen. Ved at kunne forudsige mulige forandringer på forhånd, vil man fx kunne forbedre og undgå overflødig indpakning. Modellerne kan også bruges under udviklingen af nye produkter, hvor man hurtigt vil kunne bedømme, hvor stabile de er. Det vil alt sammen gavne eksporten.
"Med AMUSE udforsker vi nye forretningsmuligheder på vækstmarkeder ved at levere ernæring af høj kvalitet til en overkommelig pris. Etablering af nye digitale værktøjer til vores innovationspipeline og forsyningskæde vil øge vores konkurrenceevne både med hensyn til prisstruktur og klimapåvirkning," udtaler Peter Wejse, leder af Universitetssamarbejdet hos Arla Foods.
Kontakt
Professor ved Institut for Fødevarevidenskab på Københavns Universitet (KU FOOD), Serafim Bakalis, bakalis@food.ku.dk
eller
Kommunikationsmedarbejder ved KU FOOD, Lene Hundborg Koss, lene.h.koss@food.ku.dk