6. juli 2022

Små ændringer i antal unge der vil læse fødevarevidenskab på KU

BACHELOROPTAG 2022

Et fald på 9% i antallet af førsteprioritetsansøgere til fødevareuddannelsen på Københavns Universitet er positivt i et år med store fald i studerende, der søger de videregående uddannelser.

Foto af ung i fødevarelaboratorium på KU FOOD

87 unge har i år søgt bacheloruddannelsen i fødevarevidenskabKøbenhavns Universitet som førsteprioritet. Det svarer til et fald på 9% i forhold til 2021 og skal ses positivt, siger viceinstitutleder for uddannelse Annemarie Olsen, Institut for Fødevarevidenskab på Københavns Universitet:

"Vi ser tocifrede fald i ansøgerantallet på mange uddannelser, så vi er er særdeles tilfredse med, at uddannelsen i fødevarer og ernæring ikke oplever helt ligeså store udsving. En grund til det er formentligt, at uddannelsen arbejder med dét, der i høj grad har de unges fokus i disse år; nemlig hvordan vi producerer velsmagende og ernæringsrigtig mad på en bæredygtig måde i fremtiden”, siger Annemarie Olsen.

Med årets ansøgningstal forventer universitetet at fylde pladserne op på uddannelsen i fødevarer og ernæring, når de nye studerende begynder til september, og dermed forsyne fødevareindustrien med et uændret antal kandidater fremover.

De unge, der har søgt optagelse nu, får endeligt svar på deres ansøgning 28. juli 2021. Har man ikke fået en plads til den tid, er der en ekstra mulighed, da eventuelle ledige pladser kan ansøges frem til 2. august kl. 12.

NB: Optaget endte på 84 nye studerende ved udgangen af september 2022.