26. april 2022

KemiFokus.dk: Dennis Sandris Nielsen fra KU fik SCIENCE's formidlingspris

Den 45-årige professor ved Institut for Fødevarevidenskab på Københavns Universitet (KU FOOD) Dennis Sandris Nielsen blev vinderen af Science Formidlingspris 2022 og de medfølgende 25.000 kr. Dennis Sandris Nielsen modtager prisen for gavmildt at dele ud af sin viden om mikroorganismer til alt fra Weekendavisen, Danmarks Radio og podcasts, til foredrag i den lokale aftenskole. "Det der med at komme ud og snakke med mennesker, der ikke er forskere, kan noget særligt. Og det giver mig næsten altid noget med hjem, jeg kan bruge i mit forskningsarbejde," fortæller Dennis Sandris Nielsen.

Hans forskning beror på mikroorganismer, som man mener indeholder svarene på nogle af tidens største samfundsudfordringer: At skabe reelle alternativer til kød i form af plantebaserede fødevarer fermenteret med mikrober og at bruge bakteriedræbende virusser i vores tarmflora til at bekæmpe sygdomme med.

Læs mere om Dennis Sandris Nielsen og hans forskning i artiklen hos KemiFokus.dk.