15. maj 2024

Fra mælkeproteiner til plantebaserede sidestrømme

Tenure track

Adjunkt Norbert Raak vil bruge sin viden og forskning om mejeriproteiner til bedre at omdanne plantebaserede ressourcer til velsmagende og bæredygtige fødevarer.

Billede af Norbert Raak
Norbert har allerede sikret sig et Start Package Grant på næsten DKK 4 mil. fra Novo Nordisk Fonden, som han vil bruge til at fokusere sin forskning på proteininteraktioner, der på sigt kan bruges til bedre at udnytte sidestrømmene der kommer, når fødevarer forarbejdes.

Det har været en flyvende start for Norbert Raak, der begyndte som Tenure Track Adjunkt på Institut for Fødevarevidenskab i slutningen af sidste år. Han har allerede sikret sig en startbevilling på næsten DKK 4 mil. fra Novo Nordisk Fonden til at begynde ny forskning i nyudviklede og bæredygtige planteprotein-ingredienser, samtidig med at han har overtaget og begyndt at nytænke et kandidatfag på vores kandidatuddannelse i fødevarevidenskab.

Han er kommet fra en stilling som postdoc på Aarhus Universitet, og han fortæller, at Tenure-Track adjunkt stillingingen var det naturlige næste skridt for ham i sin akademiske karriere – og at han allerede er faldet særdeles godt til.

”Det har været en spændende tid. Det her er det, jeg har ønsket: at kunne arbejde mere ambitiøst både i omfang og at gøre det mere effektivt. Og det kan jeg i denne stilling, da jeg har en bedre profil til at søge om finansiering og til at arbejde med ph.d.-studerende og postdocs på mine forskningsidéer,” forklarer Norbert Raak.

Få mest muligt ud af sidestrømme

Norbert har en baggrund inden for fødevareprocessering mes særligt fokus på mælkeproteiner. Han er blevet en del af Food Proteins-gruppen på Institut for Fødevarevidenskab. Og han håber, at hans baggrund vil være særligt gavnlig, når den anvendes på andre typer proteiner end mælkeproteiner, som spiller en stor rolle i den grønne omstilling af vores fødevarer.

”I bund og grund vil jeg gerne forstå, hvad det er, som gør mejeriproteiner så specielle, hvad der gør dem i stand til at skabe så mange forskellige strukturer, som folk er så glade for. Og så vil jeg bruge den viden på andre proteinkilder som planter eller mikroalger,” siger Norbert Raak.

Bevillingen fra Novo Nordisk Fonden er et Start Package Grant, og med det vil Norbert især fokusere på at danne viden om proteininteraktioner, som skal bruges til bedre at udnytte sidestrømme fra fødevareforarbejdning. Især de preskager, som er til overs efter udvinding af olie fra f.eks. solsikke- eller rapsfrø, er noget, som Norbert vil undersøge potentialerne i, da de lige nu primært bruges som dyrefoder eller biogasbrændstof, hvis de i det hele taget kommer i brug.

”Det at skabe værdi af sidestrømme er noget, jeg tidligere har arbejdet med, og det er et ret vigtigt område for mig. Sådan at kunne tage biprodukter og omdanne dem til bæredygtige fødevarer med høj næringsværdi og funktionalitet, som tilmed er god og velsmagende mad – det synes jeg er ret spændende,” siger Norbert Raak.

Glæden ved undervisning

Foruden forskningen har Norbert overtaget faget Molecular and functional properties of milk. Præcis ligesom med hans forskning, har han store planer for dets fremtid – bl.a. at modernisere undervisningen til at inkorporere teknologibaseret læring. Og han har fundet ud af, at jo mere han underviser, jo mere nyder han også den del af sit Tenure Track.

”Da jeg først begynde at undervise i Tyskland, var jeg ikke alt for begejstret for det. Men nu nyder jeg det faktisk. Det er lidt ligesom forskning i den forstand, at jeg får en idé, prøver den af i praksis, og så ser jeg hvordan det fungerede – her ser jeg hvordan de studerende reagerer, og overvejer så hvordan jeg kan forbedre undervisningen ud fra det. Så det er blevet endnu et af mine projekter at nytænke kurset over de næste år, give det min egen identitet, modernisere undervisningen og forhåbentlig få skabt noget, der gør de studerende glade og opfylder deres forventninger,” siger Norbert.

Selvom han nyder undervisningen, bliver han dog formentlig ikke fuldtidsunderviser lige foreløbig. For det er stadig hans forskning i fødevareproteiner, der er den største motivationsfaktor for ham i sit daglige arbejde.

”Som de fleste forskere, så ønsker jeg at sætte et aftryk på verden og bidrage med viden, kan anvendes i praksis. Forhåbentligt for at skabe bedre, sikrere og sundere fødevarer fra alle mulige slags ressourcer,” siger Norbert Raak.

Læs mere om Norberts forskningsprojekt her.

Norbert Raak,
Tenure Track Adjunkt, Institut for Fødevarevidenskab