15. november 2022

Deltagere med tab af lugtesans søges til lugte- og smagssans eksperiment

Eksperiment

Institut for Fødevarevidenskab på Københavns Universitet (KU FOOD) søger deltagere med tab af lugtesans til et lugte- og smagssans eksperiment.

Digitaliseret æble

KU FOOD vil undersøge, hvordan madoplevelsen påvirkes af lugtetab, så der kan laves bedre vejledninger og opskrifter til personer med tab af lugtesans i samarbejde med Flavour Klinikken, Gølstrup (tidligere Holstebro). Der vil indgå spørgeskemaer som omhandler din duftopfattelse, madlavningsvaner og fødevarevaner. Dine evner til at smage og lugte vil blive målt ved forskellige test.

Der vil indgå smagsprøver på forskellige tomatsupper.

Du skal svare på dansk.

Kriterier for deltagelse:

• 18-65 år

• Subjektivt lugtetab, nedsat eller manglende, men ingen forvrængninger/forkerte lugte (eks. lugt af røg eller kemi)

• Symptomvarighed på 6 måneder eller mere

• Have en normal smagssans (grundsmage: sødt, surt, salt og bittert, umami)

• Ikke følge særlige diæter

• IKKE være gravid/ammende,

• IKKE tage medicin, der kan påvirke lugt- eller smagssanserne

• IKKE har fødevareallergi

• Du må ikke spise eller ryge 1 time før testen

Eksperimentet vil foregå på Rolighedsvej 26, 1958-Frederiksberg C og vil enten

• starte kl.10:00 og slutte kl.14:30 (Der vil blive serveret en let frokost til dig) eller

• starte kl. 14.00 og slutte kl. 18.30 (Der vil blive serveret let aftensmad).

Du skal kunne deltage i forsøget på ét af følgende tidspunkter:

• Tirsdag d. 29 november kl. 14.00-18.30

• Onsdag d. 30 november kl. 14.00-18.30

• Torsdag d. 1 december kl. 10.00-14.30

Send en mail til helene.reinbach@food.ku.dk, hvis du vil deltage. Ved spørgsmål, ring til 35323414.

Kontakt

Lektor ved Institut for Fødevarevidenskab ved Københavns Universitet (KU FOOD) Helene Christine Reinbach, helene.reinbach@food.ku.dk

Læs også