27. juni 2023

Vi søger deltagere med tab af lugtesans til et eksperiment

Lugtetab

Københavns Universitets – Institut for Fødevarevidenskab søger deltagere med tab af lugtesans til et lugte- og smagssans eksperiment

flaske
Foto af duftprøve

På Institut for Fødevarevidenskab på Københavns Universitet ønsker vi at undersøge, hvordan madoplevelsen påvirkes af lugtetab, og vi søger deltagere til projektet. Se om du kan være med neden for. Formålet med undersøgelsen er at lave bedre vejledninger og opskrifter til personer med lugtetab i samarbejde med Flavour Klinikken, Gølstrup i Holstebro.

I undersøgelsen indgår der spørgeskemaer om din duftopfattelse, madlavningsvaner og fødevarevaner. Dine evner til at smage og lugte vil blive målt ved forskellige tests.

Der vil indgå smagsprøver på forskellige tomatsupper, og du skal svare på dansk.

Vi håber du vil være med!

KRITERIER FOR DELTAGELSE

• Du skal være mellem18 og 68 år
  • Subjektiv lugtetab, nedsat eller manglende, men ingen forvrængninger/forkerte lugte (f.eks lugt af røg eller kemi)
  • Symptomvarighed på 6 måneder eller mere