22. maj 2023

Danish Crown forbedrer smagen af proteinpulver ved hjælp af FOODHAY-udstyr

FOODHAY

Danish Crown samarbejder med Institut for Fødevarevidenskab på Københavns Universitet (KU FOOD) om at forbedre smagen i en ingrediens lavet af svineblod. Samarbejdet sker ved brug af udstyr fra det højteknologiske laboratoriecenter FOODHAY.

TSQ Quantis LC-MS FOODHAY
TSQ Quantis LC-MS

FOODHAY har investeret 103 millioner kroner i topmoderne udstyr til gavn for fødevareindustri, forskning og uddannelse med henblik på at opfylde behovet for sundere og mere bæredygtige fødevarer. Udstyret kan bruges af fødevarevirksomheder i samarbejde med de forskningsinstitutioner (se boks med partnerne), der huser udstyret, til at undersøge og måle strukturelle egenskaber i fødevarer.

På Institut for Fødevarevidenskab på Københavns Universitet (KU FOOD) arbejder lektor René Lametsch sammen med Danish Crown om et projekt, der involverer FOODHAY-instrumentet TSQ Quantis LC-MS (Liquid Cromatografy Mass Spectroscopy)

”Vi har tidligere samarbejdet om at udnytte en sidestrøm fra slagterierne mere optimalt, f.eks. svineblod, der ellers typisk bliver anvendt til foder. Ud fra svineblod har vi så udviklet en proteiningrediens i pulverform, der kan bruges i fødevarer til mennesker,” fortæller René Lametsch.

I øjeblikket arbejder Danish Crown og KU FOOD sammen på at forbedre smagen.

”Vi optimerer proteinpulveret, så det får en bedre smag ved hjælp af enzymer. Konkret danner vi nogle kokumi-peptider, som giver mundfylde, hvilket er en del af smagsoplevelsen. Kokumi har derudover en smagsforstærkende effekt på de øvrige grundsmage, der findes i produktet. Vi bruger TSQ Quantis LC-MS-apparatet til at bestemme mængden af kokumi-peptiderne, vi får dannet ved hjælp af enzymerne,” siger René Lametsch.

Få flere nyheder om fødevareforskning og -uddannelse ved at tilmelde dig KU FOOD's nyhedsbrev

Hos Danish Crown glæder man sig over samarbejdet.

”Vi er altid på udkig efter løsninger som kan forbedre forbrugernes smagsoplevelse af vores produkter. Det her projekt er dobbelt interessant, da det samtidig kan medvirke til sikre udnyttelse af en del af grisen, som vi kun i begrænset omfang kan sælge som fødevare i dag. Samarbejdet med KU FOOD har givet os adgang til kompetencer og udstyr, som vi ikke selv har og derved har gjort det muligt for os at undersøge potentialet i projektet,” siger Senior Category Developer hos Danish Crown Brian Rask Madsen.

Læs her mere om FOODHAY

Kontakt

Lektor ved Institut for Fødevarevidenskab (KU FOOD) René Lametsch, rla@food.ku.dk

eller