28. marts 2023

Ny kandidatuddannelse i biosolutions åbner i Kalundborg næste år

ny kandidatuddannelse

Københavns Universitet åbner en ny toårig kandidatuddannelse i biosolutions i Kalundborg i 2024. Målet er at uddanne kandidater med en solid viden om bæredygtige løsninger og teknologier til fremtidens biobaserede produkter.

Foto fra fermenteringsindustri
Foto fra fermenteringsindustrien.

To institutter på Københavns Universitet er gået sammen om at drive en ny kandidatuddannelse i biosolutions: Institut for Fødevarevidenskab (KU FOOD) samt Institut for Plante- og Miljøvidenskab (PLEN), der begge er forankret på universitetets Frederiksberg Campus på det Natur- og biovidenskabelige fakultet, SCIENCE. Uddannelsen vil blive udbudt i Kalundborg i tæt samarbejde med det lokale erhvervsliv (se boksen).

Se uddannelsens hjemmeside (engelsk)

Styrken ved den nye uddannelse er, at bioteknologiske ekspertiser på KU PLEN sættes sammen med ekspertiser i fødevarevidenskab og procesanalytisk teknologi på KU FOOD, samt at uddannelsen placeres i Kalundborg, hvor den forventes at føde medarbejdere ind til biotekvirksomheder, der mangler højtuddannet arbejdskraft til deres produktioner. Uddannelsen kan dog bruges bredt inden for biotekindustrier og fødevareindustrier i både Danmark og udlandet.

”Med den nye uddannelse kombinerer vi den viden om biosolutions, som vi har på Institut for Fødevarevidenskab samt Institut for Plante- og miljøvidenskab til en ny kandidatuddannelse, der på forhånd er stærkt efterspurgt af erhvervslivet i Kalundborg, og som skal understøtte Danmarks globale styrkeposition på biotek-området,” siger leder af Institut for Fødevarevidenskab på Københavns Universitet, Anna Haldrup.

Planen er, at uddannelsen skal optage 40 danske og internationale studerende om året. Udover at styrke ambitioner og uddannelser uden for de store byer, vil uddannelsen, der udbydes på engelsk, understøtte tilgangen af udenlandske studerende til Kalundborg. Det forventes, at ca. 75 % af kandidaterne vil være internationale studerende. Desuden er uddannelsen et tilbud til færdiguddannede diplomingeniører i bioteknologi fra Absalon i Kalundborg, der hermed kan tilbyde interesserede studerende at fortsætte to år og få en kandidatgrad.

Anna Haldrup
Leder af Institut for Fødevarevidenskab på Københavns Universitet, Anna Haldrup. Foto Claus Boesen

”Vi har i øjeblikket et forskerteam fra KU FOOD og PLEN, som designer hvert eneste kursus på uddannelsen fra bunden, hvilket er et meget stort men også spændende og vigtigt arbejde. Hvis alt går efter planen, vil det første optag til uddannelsen kunne ske med studiestart i september 2024,” siger Anna Haldrup.

Få flere nyheder om fødevareforskning og -uddannelse ved at tilmelde dig KU FOOD's nyhedsbrev

Tager man den nye kandidatuddannelse Biosolutions bliver man Cand.scient. i Biosolutions

Uddannelsens placering i Kalundborg afspejler som sagt den vigtige rolle, som Kalundborg har inden for biotek og biosolutions. I Biotekbyen Kalundborg (Link: www.biotekbyen.dk) produceres fx halvdelen af verdens insulin. Biotekbyen huser endvidere verdens største enzymproduktion, et levende innovationsmiljø og en underskov af opstarts og scale-up SMV’er.

Udover at tilbyde samarbejde om specialer til nye studerende samt gæsteundervisning, planlægger lokale virksomheder også at tilbyde mentorordninger og studiejobs.

Uddannelsens indhold

Formålet med kandidatuddannelsen i biosolutions er at uddanne kandidater med ekspertise i at udvikle og tilpasse biologiske organismer og processer til en bæredygtig produktion af bio-baserede produkter i industrien. Kandidaterne får stærke tværfaglige kompetencer og kan bygge bro mellem videnskab og industri, der kan sikre vækst på biosolutions-området. De vil være kvalificerede til følgende:

• Industriel produktion af biobaserede produkter og bæredygtige processer i produktionsøjemed herunder GMO
  • Raffinering og anvendelse af biologiske råstoffer og enzymer til forarbejdning og optimering af biobaserede produkter.
  • Optimering af kvalitet og bæredygtighed i processer, teknologier og produkter herunder Clean in Place (CIP)
  • Digitale færdigheder og kompetencer til at analysere og anvende data fra sensorer med henblik på at bearbejde data til at kontrollere kvalitet, optimere processer og designe nye produkter
  • Lovgivning, regulering af produktioner og produkter
  • QA og QC samt mere generelle kompetencer som projektledelse, patentering