31. maj 2023

Politiken: Vores børn får alt for meget sukker. Det skal der laves om på

Et nyt projekt "Er du for sød?" skal få børnefamilier til at skrue ned for søde vaner. Mindre børn får op til fire gange så meget sukker, som de bør, skriver Politiken den 31.5.2023 i en artikel, hvori KU FOOD-forsker Annemarie Olsen citeres. Hun forsker i børns smagspræferencer ved Institut for fødevarevidenskab på Københavns Universitet, og hun er begejstret for, at Fødevarestyrelsen vil arbejde for at udbrede kendskabet til, hvor lidt plads der faktisk er til tomme kalorier i en sund børnekost.

»Det er spændende med det brede samarbejde, hvor blandt andet skolerne også skal på banen. Der bliver uddelt rigtig meget slik til børnefødselsdage både i skoletiden og uden for skoletid, og det kan gøre det svært for forældre at kontrollere, hvor meget deres børn får«, siger Annemarie Olsen til Politiken.

Fødevarestyrelsen er tovholder på projektet, der involverer en række kommuner, og laves i samarbejde med bl.a. DTU Fødevareinstituttet.