26. oktober 2022

DR P3: Tarmbakterier og vægttab

Kan overførslen af tarmbakterier fra andre mennesker få mennesker til at tage på eller tabe sig? Dette spørgsmål blev diskuteret i DR P3s radioprogram ”Påstand mod påstand” under det faste indslag ”TikTok Tirsdag” (tid: 01:13). Her drejede det sig om nye studier, der viser at overførslen af tarmbakterier fra en overvægtig kvinde til en mus fik musen til at tage på i vægt. Professor ved Institut for Fødevarevidenskab (KU FOOD) Dennis Sandris Nielsen bekræfter disse resultater i indslaget, og fortæller desuden at overvægtige personer kan have sværere ved at tabe sig grundet sammenhængen mellem overvægt og sammensætningen af tarmbakterier.

”… med overvægten (har man) også udviklet en sammensætning af mikroorganismer i sin tarm som faktisk modvirker vægttabet, og gør at man vil tage hurtigere på igen. Så der er en sammenhæng mellem ubalance i ens tarmmikrobiom og overvægt,” forklarer professor Dennis Sandris Nielsen.

Dennis Sandris Nielsen afviser heller ikke muligheden for, at overførslen af tarmbakterier fra en normalvægtig person til en overvægtig person ville kunne hjælpe den overvægtige med vægttab. Her refererer han blandt andet til hollandske studier, hvor forsøget har påvist midlertidig forbedring i symptomer relateret til type 2 sukkersyge.