12. maj 2023

FødevareWatch: Restprodukter fra fiskeopdræt kan blive til tang og nyt eksporteventyr

Fremtidens søsalat kan blive fremstillet af restprodukter fra fiske- og rejeopdræt, som ellers ville være udledt i havet med negative konsekvenser for miljøet. Det er perspektiverne i ny teknologi, som Københavns- og Aarhus Universitet i fællesskab med en række virksomheder er i fuld gang med at udvikle under projektnavnet Seafree, skriver FødevareWatch i en artikel, hvor de citerer KU FOOD-professor Marianne Thomsen, der leder projektet:

”Projektet har til formål at bruge tangproduktion til at optage og omdanne emissioner fra fiskeopdræt til et højværdiprodukt. Udover at opsamle emissioner som ellers ville være udledt til atmosfæren og vandmiljøet er den producerede tang både sund og fuld af umamismag,” siger professor Marianne Thomsen fra Institut for Fødevarevidenskab på Københavns Universitet i en pressemeddelelse fra samme universitet.