2. februar 2023

Den Offentlige.dk: Danske forskere - Kaffe med mælk kan have denne effekt på kroppen

I et nyt studie har forskere fra Institut for Fødevarevidenskab i samarbejde med forskere fra Institut fra Veterinær- og Husdyrvidenskab på Københavns Universitet undersøgt, hvordan polyphenoler opfører sig, når de sættes sammen med aminosyrer, som er proteiners byggesten, skriver Den Offfentlige.dk

"I studiet viser vi, at når en polyphenol har reageret med en aminosyre, så virker polyphenolen ekstra hæmmende på inflammation i immunceller. Derfor er det oplagt at forestille sig, at denne cocktail også kunne have en gavnlig effekt på inflammation i mennesker. Det skal vi nu undersøge nærmere, i første omgang i dyr, og så håber vi, at vi kan få forskningsmidler til at undersøge det i mennesker også," siger professor Marianne Nissen Lund fra Institut for Fødevarevidenskab, der har stået i spidsen for studiet.

Studiet er netop udgivet i Journal of Agricultural and Food Chemistry.