27. juni 2023

Altinget debat: Vi skal bruge naturens egne opdagelser til at løse menneskelige problemer

Er uddannelse i biosolutions fremtiden for et mere bæredygtigt landbrug, grønnere fødevareproduktion og et grønnere miljø? Altinget har udgivet et debatindlæg med institutlederne Anna Haldrup og Svend Christensen fra henholdsvis Fødevarevidenskab og Plante- og Miljøvidenskab.

Institutlederne understreger at hvis vi skal være konkurrencedygtige på lige fod med USA og Kina kræver det en strategisk national indsats så flere grønne hoveder og hænder bliver rekrutteret, så vi kan lære endnu mere end før om hvad plante og svampe riget kan. "Ved at undersøge planternes egne værktøjer kan vi i fremtiden udvikle nye planter, der for eksempel kan modstå klimaforandringer" og "Det største potentiale ligger dog i det, vi ikke kan forudse. Alle de ukendte værktøjer ude i naturen, der kan drive så enorme fremskridt." skriver Altinget.

Læs hele debatindlægget på Altinget her