10. februar 2022

KlimaFokus: Røntgenstråler afslører madens dybe hemmeligheder

Ved hjælp af røntgenteknologien SAXS, Small Angle X-ray Scattering, vil forskere fra Københavns Universitet aflure madens hemmeligheder på nanoniveau med det formål at gøre fremtidens fødevarer mere sunde, smagfulde og ikke mindst bæredygtige.

"Når vi på nanoniveau kigger ind i strukturen og funktionen på maden, kan vi fx. bedre designe fødevarer, der nedbrydes på en måde, så vi optager flest mulige næringsstoffer. På den måde kan vi hjælpe til at forebygge fedme og forbedre sundheden," siger Jacob Kirkensgaard, lektor ved Institut for Fødevarevidenskab på Københavns Universitet (KU FOOD). Sammen med professor ved KU FOOD Lilia Ahrné, vil de bruge SAXS metoden til bl.a. at undersøge hvordan man kan producere velsmagende planteproteiner til en mere bæredygtig fødevareproduktion.

Læs hele historien på KlimaFokus.dk.