14. juli 2014

Fornem pris til lektor José Manuel Amigo

AWARD

José Amigo Rubio fra Institut for Fødevarevidenskab, har modtaget den såkaldte "Chemometrics and Intelligent Laboratory Systems Award" på grund af sit betydelige bidrag til udvikling og udbredelse af kemometri over hele verden.

Prisen blev overrakt til José Amigo Rubio ved en ceremoni på den XIV Chemometrics in Analytical Chemistry konference, der blev afholdt i Richmond, Virginia, USA, den 12. juni, 2014. Prisen bliver givet til en yngre kemometriker, ikke over 40 år, der har ydet væsentlige bidrag til udvikling af kemometri i løbet af de sidste 5 år. José Amigo Rubio vandt takket være sin omfattende publikationsliste, sin vision for samarbejde omkring kemometrien samt grundet de mange ph.d.-kurser, kandidatkurser og anden undervisning han har udviklet både i Danmark og udlandet, der har bidraget til udbredelsen af denne disciplin.

José Manuel Amigo fra Institut for Fødevarevidenskab har modtaget den "2014 Chemometrics and Intelligent Laboratory Systems Award " på den XIV Chemometrics in Analytical Chemistry konference, Richmond, Virginia.

Det var en følelsesladet José Amigo Rubio der modtog prisen. Efter modtagelsen udtalte han:

“Jeg er selvfølgelig meget glad. Jeg kan stadig ikke helt forstå det. Det er et stort ansvar at få sit navn nævnt sammen med de tidligere prismodtageres, f.eks. Rasmus Bro. Så det er lidt skræmmende.”

I følge professor Rasmus Bro er det yderst fortjent at José Manuel Amigo modtager ”2014 Chemometrics and Intelligent Laboratory Systems Award”. Han udtaler:“Det er en meget prestigefuld pris, der kun er blevet uddelt til en lille udvalgt gruppe mennesker, for hvem det gjaldt, at det var åbenbart at de var eller ville blive toneangivende indenfor kemometri. I år er ingen undtagelse.”

Han fortsætter: “Der er ikke mange kontinenter og heller ikke mange kemometrikere, der ikke har arbejdet sammen med José Amigo Rubio. Selv så tidligt i sin karriere er betydning af hans arbejde med kemometri og anvendelsen af kemometri imponerende.  Han har foretaget forskning på højt niveau f.eks. ved analyse af analytisk kemiske data (kromatografi) og endda også indenfor såkaldt hyperspektral billedanalyse.”

José mener selv at han skylder sine samarbejdspartnere en stor del af æren for prisen. Han udtaler:“Jeg vil gerne takke alle, som jeg har samarbejdet med og især mine kollegaer i Sektion for Spektroskopi og Kemometri på Institut for Fødevarevidenskab, for de er en meget vigtig del af denne pris. Al vores samarbejde og snak om mulige løsninger på kemometriske problemer har modnet mig både som videnskabsmand og som person.”

Jose Amigo Rubio (kort akademisk profil)

Siden 2011 lektor ved Institut for Fødevarevidenskab, sektion for Spektroskopi og Kemometri. Kerneforskningsområder er: Hyperspektral og digital billedanalyse, kemometri i kromatografiske data og miljøovervågning.

Videnskabelige aktiviteter:

• Samarbejde, både tidligere og nuværende, med mere end 20 forskergrupper rundt omkring I verden, f.eks. Spanien, Italien, Portugal, Japan, Brasilien, (har publiceret med de fleste af dem)
  • Hovedkoordinator for fem gratis ph.d. -kurser, med meget forskellige emner, lige fra undervisning i MATLAB på forskellige niveauer, til R studier, hyperspektral billedanalyse, osv.
  • Har undervist mere end 300 timer på kurser over hele verden i grundlæggende kemometri så vel som mere avancerede metoder.
  • Koordinator af en specialudgave af Analytical Methods Journal med titlen “Chemometrics: Tutorials in advanced data analysis methods”, om fordele og ulemper ved de forskellige kemometriske metoder i meget forskellige områder af analytisk kemi.
  • Redaktør på Chemometrics and Intelligent Laboratory Systems, Journal of Pharmaceutical Analysis, American Journal of Analytical Chemistry, and ISRN Medicinal Chemistry.
  • Medforfatter til mere end 80 publikations (52 peer-review artikler i internationale tidsskrifter, bøger og bogkapitler, peer-review proceedings, osv.). Se mere her http://www.models.life.ku.dk/jmar
  • Forelæsninger på adskillige internationale kongresser (inviteret til mere end 20 konferencer, har deltaget i mere end 30 regulære konferencer og med mere end 50 postere)