Skrivehandlinger som redskab til klar faglig formidling på PharmaSchool

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Standard

Skrivehandlinger som redskab til klar faglig formidling på PharmaSchool. / Laursen, Katja Årosin.

In: Sprogforum, Vol. 2016, No. 63, 01.12.2016, p. 50-56.

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Harvard

Laursen, KÅ 2016, 'Skrivehandlinger som redskab til klar faglig formidling på PharmaSchool', Sprogforum, vol. 2016, no. 63, pp. 50-56.

APA

Laursen, K. Å. (2016). Skrivehandlinger som redskab til klar faglig formidling på PharmaSchool. Sprogforum, 2016(63), 50-56.

Vancouver

Laursen KÅ. Skrivehandlinger som redskab til klar faglig formidling på PharmaSchool. Sprogforum. 2016 Dec 1;2016(63):50-56.

Author

Laursen, Katja Årosin. / Skrivehandlinger som redskab til klar faglig formidling på PharmaSchool. In: Sprogforum. 2016 ; Vol. 2016, No. 63. pp. 50-56.

Bibtex

@article{987682d69de14e19b1e176feccc75287,
title = "Skrivehandlinger som redskab til klar faglig formidling p{\aa} PharmaSchool",
abstract = "Denne artikel beskriver et pilotprojekt fra 2013, som havde til form{\aa}l at {\o}ge opm{\ae}rksomheden p{\aa} klar skriftlig faglig formidling hos undervisere og studerende i kurset Dynamisk Biokemi p{\aa} PharmaSchool ved K{\o}benhavns Universitet (KU). P{\aa} baggrund af en grundig behovsafd{\ae}kning udviklede en akademisk sprogkonsulent i samarbejde med den kursusansvarlige et tiltag med eksplicit fokus p{\aa}, hvordan skrivehandlinger s{\aa}som at beskrive og at diskutere anvendes i kursets faglige formidling. Tiltaget bestod bl.a. af konstruktiv feedback p{\aa} den kursusansvarliges opgaveformuleringer samt skrive{\o}velser og diskussionsopgaver for de studerende. Tiltaget peger p{\aa}, at skrivehandlinger kan anvendes som et redskab til at eksplicitere de faglige og formidlingsm{\ae}ssige krav til skrivning inden for et bestemt fag. Tiltaget har ogs{\aa} vist, at sproglig bevidsthed inden for et fag skal betragtes som er et f{\ae}lles ansvar mellem underviseren og de studerende.",
keywords = "Det Humanistiske Fakultet, skrivehandlinger, sproglig bevidsthed, universitetsstuderende, PharmaSchool",
author = "Laursen, {Katja {\AA}rosin}",
year = "2016",
month = dec,
day = "1",
language = "Dansk",
volume = "2016",
pages = "50--56",
journal = "Sprogforum",
issn = "0909-9328",
publisher = "Aarhus Universitetsforlag",
number = "63",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - Skrivehandlinger som redskab til klar faglig formidling på PharmaSchool

AU - Laursen, Katja Årosin

PY - 2016/12/1

Y1 - 2016/12/1

N2 - Denne artikel beskriver et pilotprojekt fra 2013, som havde til formål at øge opmærksomheden på klar skriftlig faglig formidling hos undervisere og studerende i kurset Dynamisk Biokemi på PharmaSchool ved Københavns Universitet (KU). På baggrund af en grundig behovsafdækning udviklede en akademisk sprogkonsulent i samarbejde med den kursusansvarlige et tiltag med eksplicit fokus på, hvordan skrivehandlinger såsom at beskrive og at diskutere anvendes i kursets faglige formidling. Tiltaget bestod bl.a. af konstruktiv feedback på den kursusansvarliges opgaveformuleringer samt skriveøvelser og diskussionsopgaver for de studerende. Tiltaget peger på, at skrivehandlinger kan anvendes som et redskab til at eksplicitere de faglige og formidlingsmæssige krav til skrivning inden for et bestemt fag. Tiltaget har også vist, at sproglig bevidsthed inden for et fag skal betragtes som er et fælles ansvar mellem underviseren og de studerende.

AB - Denne artikel beskriver et pilotprojekt fra 2013, som havde til formål at øge opmærksomheden på klar skriftlig faglig formidling hos undervisere og studerende i kurset Dynamisk Biokemi på PharmaSchool ved Københavns Universitet (KU). På baggrund af en grundig behovsafdækning udviklede en akademisk sprogkonsulent i samarbejde med den kursusansvarlige et tiltag med eksplicit fokus på, hvordan skrivehandlinger såsom at beskrive og at diskutere anvendes i kursets faglige formidling. Tiltaget bestod bl.a. af konstruktiv feedback på den kursusansvarliges opgaveformuleringer samt skriveøvelser og diskussionsopgaver for de studerende. Tiltaget peger på, at skrivehandlinger kan anvendes som et redskab til at eksplicitere de faglige og formidlingsmæssige krav til skrivning inden for et bestemt fag. Tiltaget har også vist, at sproglig bevidsthed inden for et fag skal betragtes som er et fælles ansvar mellem underviseren og de studerende.

KW - Det Humanistiske Fakultet

KW - skrivehandlinger

KW - sproglig bevidsthed

KW - universitetsstuderende

KW - PharmaSchool

UR - http://da.unipress.dk/udgivelser/s/sprogforum-63/

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 2016

SP - 50

EP - 56

JO - Sprogforum

JF - Sprogforum

SN - 0909-9328

IS - 63

ER -

ID: 173397542