Mens de venter - undervisning af asylsøgende børn i Røde Kors' skoler

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Standard

Mens de venter - undervisning af asylsøgende børn i Røde Kors' skoler. / Moldenhawer, Bolette; Ruskjær, Jeanette.

In: Tidsskrift for Medier, Erkendelse og Formidling, Vol. 5, No. 2, 2017, p. 27-47.

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Harvard

Moldenhawer, B & Ruskjær, J 2017, 'Mens de venter - undervisning af asylsøgende børn i Røde Kors' skoler', Tidsskrift for Medier, Erkendelse og Formidling, vol. 5, no. 2, pp. 27-47. <https://tidsskrift.dk/mef-journal/article/view/97115/145819>

APA

Moldenhawer, B., & Ruskjær, J. (2017). Mens de venter - undervisning af asylsøgende børn i Røde Kors' skoler. Tidsskrift for Medier, Erkendelse og Formidling, 5(2), 27-47. https://tidsskrift.dk/mef-journal/article/view/97115/145819

Vancouver

Moldenhawer B, Ruskjær J. Mens de venter - undervisning af asylsøgende børn i Røde Kors' skoler. Tidsskrift for Medier, Erkendelse og Formidling. 2017;5(2):27-47.

Author

Moldenhawer, Bolette ; Ruskjær, Jeanette. / Mens de venter - undervisning af asylsøgende børn i Røde Kors' skoler. In: Tidsskrift for Medier, Erkendelse og Formidling. 2017 ; Vol. 5, No. 2. pp. 27-47.

Bibtex

@article{cc2be1c25d4148cca856ecaf31c000cc,
title = "Mens de venter - undervisning af asyls{\o}gende b{\o}rn i R{\o}de Kors' skoler",
abstract = "Form{\aa}let med denne artikel er at unders{\o}ge det p{\ae}dagogiske arbejde med asyls{\o}gende b{\o}rn i R{\o}de Kors skoler. Produktionen af det empiriske materiale er informeret af en p{\ae}dagogisk antropologisk tilgang, og ved at fokusere p{\aa} interaktioner mellem l{\ae}rere og elever skal analysen svare p{\aa}, hvilke sociale identiteter asyls{\o}gende b{\o}rn tildeles i den institutionelle praksis i forhold til kulturelt indlejrede selvf{\o}lgeligheder. Konklusionen er, at det p{\ae}dagogiske arbejde med asyls{\o}gende b{\o}rn i R{\o}de Kors skoler er pr{\ae}get af fors{\o}g p{\aa} at bringe en famlen p{\aa} struktur, hvor gentagelser og rutiner dominerer praksis i et fors{\o}g p{\aa} at ”f{\aa} tiden til at g{\aa}”, mens de asyls{\o}gende b{\o}rn venter. Artiklen viser ligeledes, at den p{\ae}dagogiske praksis i R{\o}de Kors skoler bev{\ae}ger sig mellem at behandle asyls{\o}gende b{\o}rn som bare b{\o}rn eller som b{\o}rn med s{\ae}rlige – mentale, sociale og f{\o}lelsesm{\ae}ssige – behov med udgangspunkt i en dokumenteret p{\ae}dagogisk tilgang.",
keywords = "Det Humanistiske Fakultet, Asyls{\o}gende b{\o}rn, R{\o}de Kors' skoler, Sociale identiteter , P{\ae}dagogisk praksis",
author = "Bolette Moldenhawer and Jeanette Ruskj{\ae}r",
year = "2017",
language = "Dansk",
volume = "5",
pages = "27--47",
journal = "Tidsskrift for Medier, Erkendelse og Formidling",
issn = "2245-9855",
number = "2",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - Mens de venter - undervisning af asylsøgende børn i Røde Kors' skoler

AU - Moldenhawer, Bolette

AU - Ruskjær, Jeanette

PY - 2017

Y1 - 2017

N2 - Formålet med denne artikel er at undersøge det pædagogiske arbejde med asylsøgende børn i Røde Kors skoler. Produktionen af det empiriske materiale er informeret af en pædagogisk antropologisk tilgang, og ved at fokusere på interaktioner mellem lærere og elever skal analysen svare på, hvilke sociale identiteter asylsøgende børn tildeles i den institutionelle praksis i forhold til kulturelt indlejrede selvfølgeligheder. Konklusionen er, at det pædagogiske arbejde med asylsøgende børn i Røde Kors skoler er præget af forsøg på at bringe en famlen på struktur, hvor gentagelser og rutiner dominerer praksis i et forsøg på at ”få tiden til at gå”, mens de asylsøgende børn venter. Artiklen viser ligeledes, at den pædagogiske praksis i Røde Kors skoler bevæger sig mellem at behandle asylsøgende børn som bare børn eller som børn med særlige – mentale, sociale og følelsesmæssige – behov med udgangspunkt i en dokumenteret pædagogisk tilgang.

AB - Formålet med denne artikel er at undersøge det pædagogiske arbejde med asylsøgende børn i Røde Kors skoler. Produktionen af det empiriske materiale er informeret af en pædagogisk antropologisk tilgang, og ved at fokusere på interaktioner mellem lærere og elever skal analysen svare på, hvilke sociale identiteter asylsøgende børn tildeles i den institutionelle praksis i forhold til kulturelt indlejrede selvfølgeligheder. Konklusionen er, at det pædagogiske arbejde med asylsøgende børn i Røde Kors skoler er præget af forsøg på at bringe en famlen på struktur, hvor gentagelser og rutiner dominerer praksis i et forsøg på at ”få tiden til at gå”, mens de asylsøgende børn venter. Artiklen viser ligeledes, at den pædagogiske praksis i Røde Kors skoler bevæger sig mellem at behandle asylsøgende børn som bare børn eller som børn med særlige – mentale, sociale og følelsesmæssige – behov med udgangspunkt i en dokumenteret pædagogisk tilgang.

KW - Det Humanistiske Fakultet

KW - Asylsøgende børn

KW - Røde Kors' skoler

KW - Sociale identiteter

KW - Pædagogisk praksis

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 5

SP - 27

EP - 47

JO - Tidsskrift for Medier, Erkendelse og Formidling

JF - Tidsskrift for Medier, Erkendelse og Formidling

SN - 2245-9855

IS - 2

ER -

ID: 184146946