Introduktion til socialkonstruktionisme: Videnskabsteori og praksis

Research output: Book/ReportBookResearchpeer-review

Standard

Introduktion til socialkonstruktionisme : Videnskabsteori og praksis. / Hansen, Nanna Koch; Christensen, Gerd.

København : Dafolo Forlag A/S, 2015. 112 p. (Undervisning og læring).

Research output: Book/ReportBookResearchpeer-review

Harvard

Hansen, NK & Christensen, G 2015, Introduktion til socialkonstruktionisme: Videnskabsteori og praksis. Undervisning og læring, Dafolo Forlag A/S, København.

APA

Hansen, N. K., & Christensen, G. (2015). Introduktion til socialkonstruktionisme: Videnskabsteori og praksis. Dafolo Forlag A/S. Undervisning og læring

Vancouver

Hansen NK, Christensen G. Introduktion til socialkonstruktionisme: Videnskabsteori og praksis. København: Dafolo Forlag A/S, 2015. 112 p. (Undervisning og læring).

Author

Hansen, Nanna Koch ; Christensen, Gerd. / Introduktion til socialkonstruktionisme : Videnskabsteori og praksis. København : Dafolo Forlag A/S, 2015. 112 p. (Undervisning og læring).

Bibtex

@book{4bf31791162d48f1be6b6ac461ad4270,
title = "Introduktion til socialkonstruktionisme: Videnskabsteori og praksis",
abstract = "Form{\aa}let med denne bog er at give en introduktion til det, der i generel forstand kaldes {\textquoteright}socialkonstruktionisme{\textquoteright}; en tilgang der er baseret p{\aa} den grundl{\ae}ggende id{\'e}, at intet af det, vi regner for virkeligt, kan forst{\aa}s friholdt af den sociale kontekst, hvori det indg{\aa}r. Hermed rummer tilgangen en opfordring til at nyt{\ae}nke alt det, vi mener at vide om verden, hinanden og os selv.Bogen rummer en introduktion til tilgangens videnskabsteoretiske afs{\ae}t, s{\ae}rlige potentialer og udfordringer. Dette omfatter blandt andet den m{\aa}de, hvorp{\aa} tilgangen anskuer forholdet mellem individ og omverden, og m{\aa}den hvorp{\aa} man forholder sig til sandhed og videnskabelighed. Tilgangens videnskabsteori udg{\o}r s{\aa}ledes selve grundlaget for at forst{\aa}, hvordan man kan anl{\ae}gge en empirisk unders{\o}gelse med afgs{\ae}t i den p{\aa}g{\ae}ldende tilgang. Derudover rummer bogen en r{\ae}kke eksempler p{\aa} forskningsarbejde, hvor det socialkonstruktionistiske teorikompleks er anvendt. Disse sp{\ae}nder over k{\o}n, etnicitet, positiv psykologi og anerkendende p{\ae}dagogik, mobning til hvordan man kan forst{\aa} den fysiske verden fra et socialkonstruktionistisk perspektiv. Igennem eksemplerne vises det, hvordan tilgangen giver mulighed for at f{\aa} {\o}je p{\aa} verden p{\aa} nye m{\aa}der.",
keywords = "Det Humanistiske Fakultet, skole, videnskabsteori, p{\ae}dagogik, socialkonstruktionisme",
author = "Hansen, {Nanna Koch} and Gerd Christensen",
year = "2015",
language = "Dansk",
isbn = "9788771601008",
series = "Undervisning og l{\ae}ring",
publisher = "Dafolo Forlag A/S",

}

RIS

TY - BOOK

T1 - Introduktion til socialkonstruktionisme

T2 - Videnskabsteori og praksis

AU - Hansen, Nanna Koch

AU - Christensen, Gerd

PY - 2015

Y1 - 2015

N2 - Formålet med denne bog er at give en introduktion til det, der i generel forstand kaldes ’socialkonstruktionisme’; en tilgang der er baseret på den grundlæggende idé, at intet af det, vi regner for virkeligt, kan forstås friholdt af den sociale kontekst, hvori det indgår. Hermed rummer tilgangen en opfordring til at nytænke alt det, vi mener at vide om verden, hinanden og os selv.Bogen rummer en introduktion til tilgangens videnskabsteoretiske afsæt, særlige potentialer og udfordringer. Dette omfatter blandt andet den måde, hvorpå tilgangen anskuer forholdet mellem individ og omverden, og måden hvorpå man forholder sig til sandhed og videnskabelighed. Tilgangens videnskabsteori udgør således selve grundlaget for at forstå, hvordan man kan anlægge en empirisk undersøgelse med afgsæt i den pågældende tilgang. Derudover rummer bogen en række eksempler på forskningsarbejde, hvor det socialkonstruktionistiske teorikompleks er anvendt. Disse spænder over køn, etnicitet, positiv psykologi og anerkendende pædagogik, mobning til hvordan man kan forstå den fysiske verden fra et socialkonstruktionistisk perspektiv. Igennem eksemplerne vises det, hvordan tilgangen giver mulighed for at få øje på verden på nye måder.

AB - Formålet med denne bog er at give en introduktion til det, der i generel forstand kaldes ’socialkonstruktionisme’; en tilgang der er baseret på den grundlæggende idé, at intet af det, vi regner for virkeligt, kan forstås friholdt af den sociale kontekst, hvori det indgår. Hermed rummer tilgangen en opfordring til at nytænke alt det, vi mener at vide om verden, hinanden og os selv.Bogen rummer en introduktion til tilgangens videnskabsteoretiske afsæt, særlige potentialer og udfordringer. Dette omfatter blandt andet den måde, hvorpå tilgangen anskuer forholdet mellem individ og omverden, og måden hvorpå man forholder sig til sandhed og videnskabelighed. Tilgangens videnskabsteori udgør således selve grundlaget for at forstå, hvordan man kan anlægge en empirisk undersøgelse med afgsæt i den pågældende tilgang. Derudover rummer bogen en række eksempler på forskningsarbejde, hvor det socialkonstruktionistiske teorikompleks er anvendt. Disse spænder over køn, etnicitet, positiv psykologi og anerkendende pædagogik, mobning til hvordan man kan forstå den fysiske verden fra et socialkonstruktionistisk perspektiv. Igennem eksemplerne vises det, hvordan tilgangen giver mulighed for at få øje på verden på nye måder.

KW - Det Humanistiske Fakultet

KW - skole

KW - videnskabsteori

KW - pædagogik

KW - socialkonstruktionisme

M3 - Bog

SN - 9788771601008

T3 - Undervisning og læring

BT - Introduktion til socialkonstruktionisme

PB - Dafolo Forlag A/S

CY - København

ER -

ID: 143189294