Formidlingsstrategier: En grundbog om kulturinstitutioners formidling

Research output: Book/ReportBookResearchpeer-review

Standard

Formidlingsstrategier : En grundbog om kulturinstitutioners formidling. / Rasmussen, Casper Hvenegaard.

Samfundslitteratur, 2016. 223 p.

Research output: Book/ReportBookResearchpeer-review

Harvard

Rasmussen, CH 2016, Formidlingsstrategier: En grundbog om kulturinstitutioners formidling. Samfundslitteratur.

APA

Rasmussen, C. H. (2016). Formidlingsstrategier: En grundbog om kulturinstitutioners formidling. Samfundslitteratur.

Vancouver

Rasmussen CH. Formidlingsstrategier: En grundbog om kulturinstitutioners formidling. Samfundslitteratur, 2016. 223 p.

Author

Rasmussen, Casper Hvenegaard. / Formidlingsstrategier : En grundbog om kulturinstitutioners formidling. Samfundslitteratur, 2016. 223 p.

Bibtex

@book{b734df40245f4855b1bd6f0ee0f85175,
title = "Formidlingsstrategier: En grundbog om kulturinstitutioners formidling",
abstract = "En introduktion til kulturformidling forst{\aa}et som de bestr{\ae}belser, de offentligt st{\o}ttede kulturinstitutioner s{\ae}tter i v{\ae}rk for, at brugerne kan f{\aa} viden, oplevelser og muligheder for udfoldelse i relation til kunst og kultur. Med afs{\ae}t i kommunikationsteorier skelner forfatteren mellem tre forskellige strategier for kulturformidling.Den f{\o}rste form er den afsenderbaserede. Denne formidlingsstrategi er kendetegnet ved at v{\ae}re en ensrettet kommunikation fra kulturinstitutionerne til brugerne i oplysningens tjeneste. Udgangspunktet er det indhold, som den enkelte institution gerne vil formidle f.eks. bibliotekets samling, museets udstilling eller teatrets repertoire. Den anden form er den modtagerorienterede. Denne formidlingsstrategi er ogs{\aa} ensrettet, men her er fokus flyttet fra institutionernes interne forst{\aa}elser af god kunst og kultur til brugerne. Dette kan udm{\o}nte sig i, at kulturinstitutionerne fors{\o}ger at tiltr{\ae}kke s{\aa} mange bes{\o}gende som muligt ved at komme brugernes pr{\ae}ferencer i m{\o}de. Men det kan ogs{\aa} handle om, at kulturinstitutionerne fors{\o}ger at f{\aa} en bedre forst{\aa}else for, hvorfor brugerne kommer og hvad deres udbytte er. Den tredje form er den dialogorienterede. I denne formidlingsstrategi er kulturinstitutionernes envejskommunikation erstattet med dialog med brugerne. Dette kan ske p{\aa} mange m{\aa}der: Kulturhuset kan have kreative v{\ae}rksteder, museet kan udvikle en s{\ae}rudstilling med en s{\ae}rlig brugergruppe, teateret kan invitere brugerne med i den skabende proces og bibliotekerne kan afholde l{\ae}sekredse, hvor deltagerne f{\aa}r mulighed for at dele deres l{\ae}seoplevelser.Bogen henvender sig prim{\ae}rt til studerende ved universiteter og andre uddannelsesinstitutioner, der besk{\ae}ftiger sig med den formidling, som praktiseres p{\aa} de offentligt st{\o}ttede kulturinstitutioner. Men bogen kan ogs{\aa} l{\ae}ses af aktivt ud{\o}vende kulturformidlere, dem der administrerer kulturlivet og andre med s{\ae}rlig interesse for emnet.",
keywords = "Det Humanistiske Fakultet, Kulturformidling, Kulturpolitik, Kulturinstitutioner",
author = "Rasmussen, {Casper Hvenegaard}",
year = "2016",
month = apr,
day = "15",
language = "Dansk",
isbn = "978-87-593-2171-3",
publisher = "Samfundslitteratur",

}

RIS

TY - BOOK

T1 - Formidlingsstrategier

T2 - En grundbog om kulturinstitutioners formidling

AU - Rasmussen, Casper Hvenegaard

PY - 2016/4/15

Y1 - 2016/4/15

N2 - En introduktion til kulturformidling forstået som de bestræbelser, de offentligt støttede kulturinstitutioner sætter i værk for, at brugerne kan få viden, oplevelser og muligheder for udfoldelse i relation til kunst og kultur. Med afsæt i kommunikationsteorier skelner forfatteren mellem tre forskellige strategier for kulturformidling.Den første form er den afsenderbaserede. Denne formidlingsstrategi er kendetegnet ved at være en ensrettet kommunikation fra kulturinstitutionerne til brugerne i oplysningens tjeneste. Udgangspunktet er det indhold, som den enkelte institution gerne vil formidle f.eks. bibliotekets samling, museets udstilling eller teatrets repertoire. Den anden form er den modtagerorienterede. Denne formidlingsstrategi er også ensrettet, men her er fokus flyttet fra institutionernes interne forståelser af god kunst og kultur til brugerne. Dette kan udmønte sig i, at kulturinstitutionerne forsøger at tiltrække så mange besøgende som muligt ved at komme brugernes præferencer i møde. Men det kan også handle om, at kulturinstitutionerne forsøger at få en bedre forståelse for, hvorfor brugerne kommer og hvad deres udbytte er. Den tredje form er den dialogorienterede. I denne formidlingsstrategi er kulturinstitutionernes envejskommunikation erstattet med dialog med brugerne. Dette kan ske på mange måder: Kulturhuset kan have kreative værksteder, museet kan udvikle en særudstilling med en særlig brugergruppe, teateret kan invitere brugerne med i den skabende proces og bibliotekerne kan afholde læsekredse, hvor deltagerne får mulighed for at dele deres læseoplevelser.Bogen henvender sig primært til studerende ved universiteter og andre uddannelsesinstitutioner, der beskæftiger sig med den formidling, som praktiseres på de offentligt støttede kulturinstitutioner. Men bogen kan også læses af aktivt udøvende kulturformidlere, dem der administrerer kulturlivet og andre med særlig interesse for emnet.

AB - En introduktion til kulturformidling forstået som de bestræbelser, de offentligt støttede kulturinstitutioner sætter i værk for, at brugerne kan få viden, oplevelser og muligheder for udfoldelse i relation til kunst og kultur. Med afsæt i kommunikationsteorier skelner forfatteren mellem tre forskellige strategier for kulturformidling.Den første form er den afsenderbaserede. Denne formidlingsstrategi er kendetegnet ved at være en ensrettet kommunikation fra kulturinstitutionerne til brugerne i oplysningens tjeneste. Udgangspunktet er det indhold, som den enkelte institution gerne vil formidle f.eks. bibliotekets samling, museets udstilling eller teatrets repertoire. Den anden form er den modtagerorienterede. Denne formidlingsstrategi er også ensrettet, men her er fokus flyttet fra institutionernes interne forståelser af god kunst og kultur til brugerne. Dette kan udmønte sig i, at kulturinstitutionerne forsøger at tiltrække så mange besøgende som muligt ved at komme brugernes præferencer i møde. Men det kan også handle om, at kulturinstitutionerne forsøger at få en bedre forståelse for, hvorfor brugerne kommer og hvad deres udbytte er. Den tredje form er den dialogorienterede. I denne formidlingsstrategi er kulturinstitutionernes envejskommunikation erstattet med dialog med brugerne. Dette kan ske på mange måder: Kulturhuset kan have kreative værksteder, museet kan udvikle en særudstilling med en særlig brugergruppe, teateret kan invitere brugerne med i den skabende proces og bibliotekerne kan afholde læsekredse, hvor deltagerne får mulighed for at dele deres læseoplevelser.Bogen henvender sig primært til studerende ved universiteter og andre uddannelsesinstitutioner, der beskæftiger sig med den formidling, som praktiseres på de offentligt støttede kulturinstitutioner. Men bogen kan også læses af aktivt udøvende kulturformidlere, dem der administrerer kulturlivet og andre med særlig interesse for emnet.

KW - Det Humanistiske Fakultet

KW - Kulturformidling

KW - Kulturpolitik

KW - Kulturinstitutioner

UR - http://www.boghandleren.dk/productsamples/9788759326138.pdf

M3 - Bog

SN - 978-87-593-2171-3

BT - Formidlingsstrategier

PB - Samfundslitteratur

ER -

ID: 160448716