25. marts 2015

Mejeriprofessor Richard Ipsen fejrede 60 års fødselsdag

Fødselsdag

Fredag den 27. marts fyldte professor Richard Ipsen fra Københavns Universitet 60 år. Han er professor i fødevares struktur med fokus på mejeriprodukter ved Institut for Fødevarevidenskab.

Professor Richard IpsenRichard Ipsen arbejder bl.a. på at kontrollere de molekylære egenskaber af de forskellige bestanddele i fødevarer med henblik på at styre slutkvaliteten – en forskning, der foregår i tæt samarbejde med industrien samt forskere fra ind- og udland.  I øjeblikket er han involveret i en række forskningsprojekter, bl.a. om hvordan fødevarers struktur påvirker mæthed, hvordan kamelmælk bedre kan udnyttes i Etiopien samt hvordan ostepulver kan fremstilles mere miljørigtigt. Ved siden af forskningen er han en central drivkraft i undervisningen af kommende mejeriingeniører med ansvar for en række forskellige kurser, hvoraf et enkelt er helt baseret på e-learning.
Han er mejeriingeniør fra 1982, og efter et par år i Kenya, hvor han arbejdede for FN’s Fødevare- og Landbrugsorganisation, FAO, blev han ansat på Statens Mejeriforsøg i Hillerød, hvor han var frem til 1990. Efter 1½ år som afdelingsleder på Slagteriskolen i Roskilde kom han til Den Kongelige Veterinær- og Landbohøjskole (KVL) som adjunkt. Siden har han arbejdet med forskning og undervisning, nu som ansat ved Københavns Universitet som KVL fusionerede med i 2007.
Fritiden tilbringer han sammen med familie og venner, og blandt interesserne er naturfotografering, badminton, tai chi og science fiction. I 2010 udgav han novellesamlingen Drømmetid.