8. april 2015

Banebrydende SCIENCE-forskning i radioen

Ny forskning

Tophistorien på DR P1 programmet Videnskabens Verden den 31. marts handlede om, at brystkræft kan forudsiges 2-5 år før sygdommen opstår via en matematisk model og en blodprøve. Modellen er på prototype-stadiet.

Under overskriften "Sær metode afslører brystkræft 2-5 år før sygdommen viser sig" bragte Videnskabens Verden det ca. 20 minutter lange indslag, som programmet starter med. Der er tale om sundhedsforskning, som er udført med metoder, man i dag typisk anvender på fødevareområdet og i styringen af komplekse industrielle processer.

Medvirkende i indslaget er professor Rasmus Bro fra Institut for Fødevarevidenskab (FOOD) og professor Lars Ove Dragsted fra Institut for Idræt og Ernæring (NEXS), der bliver interviewet af videnskabsjournalist Kristoffer Frøkjær.