4. december 2015

Vores planteafgrøder skal sprudle af protein

planteproteiner

Institut for Fødevarevidenskab er partner i et nyt EU-projekt PROTEIN2FOOD der skal udvikle nye effektive planter med masser af protein, så produktionen af planteprotein i Europa bliver øget med 25 % til glæde for miljøet, biodiversiteten og helbredet.

Af Mette Buck Jensen, Institut for Plante- og Miljøvidenskab

Projektet koordineres af lektor Sven-Erik Jacobsen ved Institut for Plante- og Miljøvidenskab på Københavns Universitet.

”Det er en global udfordring at opfylde den voksende befolknings efterspørgsel efter proteinrige fødevarer, og samtidig vil det være godt for både miljøet og sundheden, hvis andelen af planteproteiner i vores kost blev øget, mens andelen af animalsk protein fra kød og mejeriprodukter blev mindsket,” forklarer lektor Sven-Erik Jacobsen fra Institut for Plante- og Miljøvidenskab på Københavns Universitet, der koordinerer det nye EU-projekt PROTEIN2FOOD.

”Vi vil derfor udvikle nye skræddersyede og ressourceeffektive planter med højt proteinindhold, i samarbejde med partnere fra Peru og Uganda, og videreudvikle planteproteinerne fra dem til sunde og konkurrencedygtige fødevareprodukter af høj kvalitet til forbrugerne. Vi vil bl.a. arbejde med quinoa, boghvede, lupin, hestebønner, kikærter og linser,” fortsætter han.

I projektet vil de f.eks. også undersøge forbrugeradfærd og markedsmuligheder med det mål at understøtte skiftet fra animalske proteiner til planteproteiner. I den forbindelse vil der også blive bygget bro mellem forskningsinstitutioner, landbruget, fødevarevirksomheder og forbrugerorganisationer for at videndele og etablere partnerskaber inden for området.

Helt præcist er de forventede resultater i projektet:

• Øge proteinproduktionen med 25 % gennem nye effektive avlsteknikker og optimeret afgrødeforvaltning, og øge EU's agerjord bestemt til produktion af proteinafgrøder med 10 %.
  • Accelerere transitionen fra animalsk til plantebaseret protein i Europa med en klar indvirkning på reduktionen af CO2-fodsporet.
  • Øge EU’s agro-biodiversitet ved at indføre lovende højkvalitetsafgrøder og bælgplanter.
  • Prototyper af nye proteinrige fødevarer med enestående markedspotentiale.
  • Forbedre EU’s synlighed inden for fødevareforarbejdning og -teknologi gennem videnskabelige publikationer med høj impact factor.

PROTEIN2FOOD - Development of high quality food protein through sustainable production and processing - løber i fem år og er finansieret af EU’s Horizon 2020 program for forskning, teknologisk udvikling og demonstration.

Institut for Fødevarevidenskab er med i konsortiet, der består af 19 partnere fra forskning og erhverv fra 13 forskellige lande.