25. november 2013

Nyt produkt skaber smagfulde kvalitetsoste med halvt så meget salt

Innovation

Ved hjælp af et nyt produkt kaldet SaltLite kan osteproducenter nu halvere saltindholdet i oste uden at gå på kompromis med den gode smag og konsistens. Det har netop givet Christian Hansen A/S, som står bag SaltLite™, Food Ingredient Europes prestigefyldte pris for årets bedste innovation inden for mejeriområdet.

Billede af en ostVed hjælp af et nyt produkt kaldet SaltLite™ kan osteproducenter nu halvere saltindholdet i oste uden at gå på kompromis med den gode smag og konsistens.

SaltLite™ er resultatet af Kirsten Kastberg Møllers ph.d.-projekt, som professor Ylva Ardö ved Institut for Fødevarevidenskab på Københavns Universitet har været vejleder for.

I sit ph.d.-projekt udforskede Kirsten Kastberg Møller potentialet for at tilpasse den nuværende ostefremstilling med lavere saltindhold ved at ændre en række procesparametre og udvide funktionaliteten.

Hun tilsatte mælkesyrebakterier og koaguleringsmiddel til cheddar ost for at forbedre smag og konsistens, mens hun samtidig reducerede natrium-niveauet i osten med 50 %:

-  Det er virkelig givende at bidrage til udviklingen af en så vigtig innovation, siger Kirsten Kastberg Møller, der nu arbejder som Development Scientist i Chr. Hansens Cultures & Enzymes R&D-afdeling.

SaltLite™ består af naturlige kulturer og særligt udvalgte mejerienzymer, der gør det muligt at reducere saltindholdet og dermed gøre osten sundere og samtidig bevare ostens kvalitet, smag og konsistens.

Læs mere om SaltLite™.