30. juli 2014

114 unge ind på Fødevareuddannelsen på KU i 2014

Mange unge vil fortsat læse til bachelor i fødevarer på Københavns Universitetet (KU). I alt er 114 nye studerende tilbudt en studieplads på fødevareuddannelsen med start til september 2014. Heraf har de 94 sat uddannelsen øverst som første prioritet.

Årets optagelsestal fra Københavns Universitet viser generelt en lille nedgang på 2 % i forhold til 2013. Og på fødevareuddannelsen sker også et lille fald blandt de studerende der har uddannelsen som førsteprioritet, fra 96 studerende i 2013 til nu 94 studerende i 2014. Tilsvarende går det samlede antal optagene fra 118 i 2013 til 114 i 2014. Alligevel glæder institutleder Bjarke Bak Christensen ved Institut for Fødevarevidenskab sig over optagelsestallene:

"Vi har haft rekordstigninger i antallet af nye studerende de sidste par år, så ansøgerantallene nu skal ses på baggrund af, at 2013 gav det højeste antal nye studerende nogen sinde. Det er stort set et uændret antal studerende vi byder velkommen i år. Og vi står med ’generation målrettet’, unge der ved hvad de vil, så det tegner rigtigt godt for at vi får nogle meget motiverede studerende, der gennemfører uddannelsen godt og hurtigt og bliver super kvalificerede kandidater til jobs i fødevareindustrien"

Bjarke Bak Christensen

institutleder ved Institut for Fødevarevidenskab

Igen i år får rigtig mange nye studerende optagelse på bacheloruddannelsen i Fødevarevidenskab på Københavns Universitet

Den 30. juli 2014 fik de unge ansøgere besked på om de er optaget på deres ønskestudie.  Samtidig bliver det muligt at søge optagelse på de uddannelser, hvor der er ledige pladser. De ledige pladser bliver annonceret på både www.KOT.dk og www.Studier.ku.dk.

Som noget nyt vil Uddannelsesservice endvidere benytte Facebook til annoncering i år (via siden "Bliv studerende på Københavns Universitet"). De studerende der ikke fik plads på en uddannelse i første omgang er meget velkomne til at søge ind på fødevareuddannelsen nu.

"Fødevareuddannelsen er kendetegnet ved et rigtigt godt
studiemiljø og studiet er meget anvendelsesorienteret. Her er mange muligheder for at lave projekter i fødevareindustrien.

Fødevareområdet trækker på rigtig
mange forskningsdiscipliner, fra fysik, kemi over mikrobiologi og til
forståelse af forbrugeradfærd. Her er noget alle kan finde spændende så jeg vil opfordre de unge til at søge nu. Vi glæder os til at hilse endnu flere studerende velkomne."

slutter Institutleder Bjarke Bak Christensen