10. oktober 2014

Ung FOOD-forsker får ny amerikansk pris

Pris

En ny tilgang til forskning i sygdom har gjort forsker Morten Arendt Rasmussen fra Københavns Universitet til den første modtager af en amerikansk pris, der hædrer kemometriens grundlægger.

Morten Arendt Rasmussen, der forsvarede sin ph.d. -afhandling fra Institut for Fødevarevidenskab (FOOD) ved Københavns Universitet i 2012, blev glad, da han i foråret blev indstillet til en pris af sine kolleger på FOOD. Det betød dog ikke, han nærede store forventninger om rent faktisk at få den.

”Jeg er meget beæret og overrasket, for der er rigtig mange dygtige forskere i det her felt,” siger Morten Arendt Rasmussen.

Prisen ´Bruce R. Kowalski Award in Chemometrics´ er indstiftet til ære for kemometriens grundlægger professor Bruce R. Kowalski.

Kemometrien er en ung videnskab, der blev grundlagt i 1970’erne i takt med udviklingen af multivariate analytisk kemiske måleinstrumenter og avancerede computere. Kemometrien udtrækker information fra data ved hjælp af computerkraft. Traditionelt benyttes kemometrien inden for analytisk kemi og beslægtede videnskaber såsom fødevarevidenskab, men Morten Arendt Rasmussens forskning er medicinsk orienteret.

Morten

Tidligere postdoc Morten Arendt Rasmussen modtog som den første prisen ”Bruce R. Kowalski Award in Chemometrics” for den forskning han har udført på Institut for Fødevarevidenskab. Foto: Brian Vegas Jørgensen.

Matematik afslører sygdom

Morten Arendt Rasmussen arbejder med multivariat dataanalyse af biologiske data fra mennesker, der har en sygdom eller har en høj sygdomsrisiko.

Forskningen skal klarlægge sygdomsårsager ved at anskue den menneskelige biologi i komplekse sammenhænge – i stedet for at tage udgangspunkt i enkelte biologiske markører.

I dag forsker Morten Arendt Rasmussen ved Dansk BørneAstma Center på Gentofte Hospital, hvor han arbejder videre med at lave multivariate modeller af sygdomssystemer.

Prisen ´Bruce R. Kowalski Award in Chemometrics´ uddeles af Society for Applied Spectroscopy til en ung forsker, der på en helt særlig måde har udmærket sig inden for kemometrien. Prisen blev overrakt på konferencen The Great Scientific Exchange – SciX2014 i Reno-Tahoe, USA den 29. september 2014.

Morten Arendt Rasmussen, postdoc, +45 28 29 09 31
Rasmus Bro, professor, +45 40 92 61 18