21. oktober 2014

FOOD-studerende bliver industriens problemknusere

Challenge

4 studerende fra Københavns Universitets Institut for Fødevarevidenskab har fået job på Nordeuropas største fagmesse for fødevareteknologi, FoodTech, i Herning. De skal, i de tre dage messen varer, arbejde for en af fem ledende virksomheder i fødevareindustrien, der har opstillet en "Challenge".

Studerende i laboratoriet

”Det handler om at løse fremtidens globale fødevareteknologiske udfordringer, og det er dejligt, at vores entreprenante og innovative studerende har lyst til at tage handsken op og deltage i FoodTech Challenge. Det giver gode muligheder for at smage på jobmulighederne og er en anledning til at udvide sit netværk,” siger konstitueret viceinstitutleder for forskning, Nanna Viereck.

I alt 25 udvalgte studerende konkurrerer på de forskellige virksomheds-teams om at komme med de bedste løsningsmodeller.

”Under hele messen deltager de studerende i en struktureret proces. De får dækket udgifter til ophold, transport og mad, og der er fede præmier til det vindende hold,” siger Nanna Viereck.

Udvikling af fremtidens produkter

Hos DuPont har man fx stillet følgende spørgsmål til ansøgerne:

”Kan du hjælpe med at markedsføre og udvikle fremtidens mejeribaserede produkter, der kan imødegå behovet for lettilgængelige kilder til proteiner, vitaminer og mineraler i markeder og områder, hvor adgangen til rent vand og nedkøling er begrænset?”

De øvrige deltagende virksomheder, som stiller deres netværk og viden til rådighed, er Arla Foods, Barry Callebaut, GEA Filtration og Marel.

De studerende er rekrutteret fra bl.a. universiteter og professionshøjskoler, og udfordringerne understøtter det tværfaglige samarbejde mellem studerende indenfor forskellige akademiske discipliner.

FOOD-stand i Science Street

Institut for Fødevarevidenskab har også en stand i messens Science Street, hvor udstillerne er forskningsinstitutioner eller uddannelsesinstitutioner eller en kombination af begge.

”I FOOD´s stand vil ansatte og studerende fra instituttet bl.a. vise forsknings- og studenterprojekter frem via ”1-sliders” og der vil være smagsprøver på en farvet udgave af et af FOODs varemærker – softice,” fortæller Nanna Viereck.

Messen finder sted i Herning den 28.-30. oktober.

Kontakt:

Nanna Viereck, konstitueret viceinstitutleder for forskning, Institut for Fødevarevidenskab, +45 35 33 35 02

Lene Hundborg Koss, journalist, Institut for Fødevarevidenskab, +45 42 34 27 69