30. oktober 2014

Mejeriingeniør-studerende med et stærkt punch

FoodTech-messen

Tre mejeriingeniør-studerende fra Københavns Universitet testede deres viden i en innovationskonkurrence på FoodTech-messen i Herning og fik bekræftet, at de har nogle super gode kvalifikationer, der er efterspurgt i erhvervslivet.

Slideren viser stemningsbilleder fra FoodTech-messen i Herning:

"Ens faglighed bliver testet af – jeg får bekræftet, at jeg kan byde ind med en masse viden om, hvordan man producerer, filtrerer osv. Udfordringen viser, at det man har lært rent faktisk fungerer i praksis, og jeg tager hjem med en viden om, at vi jobmæssigt er rigtig godt udrustet med vores uddannelse," siger Louise Dam. Hun er en af konkurrencens tre repræsentanter fra Institut for Fødevarevidenskab (KU FOOD).

De tre unge kvinder, der især kan bidrage med den mejeriteknologiske del af udfordringen, er enige om, det er hårdt, men også meget spændende at være med i konkurrencen, hvor de er knyttet til to ud af fem forskellige virksomhedsteams. De fem teams, der arbejder for Dupont, Arla Foods, Barry Callebaut, GEA Filtration og Marel, knokler dag og nat for at komme op med de mest innovative løsninger på virksomhedernes problemstillinger og visioner.

Holdene arbejder alle med et værktøj til at teste forretningsmodeller, som er udviklet på Aarhus Universitet.

"Det er fedt at udfordre sig selv med en realistisk case og få lov til at have det direkte samarbejde med virksomhederne," siger Louise Dam.

Forskellighed rykker

Louise Dam er 'ansat' af Dupont under den tre dage lange messe.

"Det tværfaglige samarbejde fungerer rigtig godt. Vi har nogle forskellige vinkler og perspektiver, som gør, vi kommer fint rundt om opgaven. Lige nu er vi nået så langt, at vi har fastlagt produktet og skal teste, om det vi har fundet på nu også virker i praksis, og her er det fint, at kunne trække på al den ekspertise, der er samlet her på messen," siger Louise Dam.

Dupont har som deres Challenge bedt de studerende om at udvikle og markedsføre fremtidens mejeribaserede produkter, der kan tjene som lettilgængelige kilder til proteiner, vitaminer og mineraler i markeder og områder, hvor adgangen til rent vand og nedkøling er begrænset.

Udover samarbejdet og det faglige input skaber de studerende også en række nye kontakter under FoodTech Challenge.

"Jeg får talt med nogle af Duponts nøglepersoner i forhold til produkterne, og det kan sagtens være fremtidige kolleger, jeg sidder og laver opgave med lige nu, så der er helt sikkert også noget netværk i det," siger Louise Dam.

Virksomheder under lup

Også Hedi Klit Andersen, der sammen med Marie Jørgensen arbejder for team GEA Filtration, sætter pris på at opleve erhvervslivet på helt tæt hold.

"Jeg begynder at skrive speciale om et par uger og skal snart ud på arbejdsmarkedet. Jeg tænkte, det kunne være en god mulighed at komme ud og snuse til industrien og få kendskab til en virksomhed, som GEA og især GEA Filtration, som jeg ikke på forhånd kender i dybden. Det giver et indblik i deres forretning, hvordan de arbejder, og hvad de står overfor af udfordringer," siger Heidi Klit Andersen.

Det vigtigste hun tager med hjem er læringsprocessen.

"At kombinere min viden med andres og angribe et problem fra flere vinkler. En viden om, at jeg kan bidrage fra en vinkel og til dels også bidrage på nogle felter, hvor andre har en langt større viden. Det primære er udveksling og kombination af viden mellem folk med forskellige uddannelsesbaggrunde," siger Heidi Klit Andersen.

Studerende Hedi Klit Andersen og Marie Jørgensen arbejder på deres messe-kontor for at løse den Challenge, GEA Filtration har stillet deres team.

Eksperten ved hånden

GEA Filtration har teknologien til at optimere nogle af fødevareindustriens processer ved hjælp af nogle membraner, som kan installeres i allerede eksisterende proceslinjer. Challenge-teamet skal undersøge hvordan virksomheden kan få gjort både nuværende og potentielle kunder interesserede i de nye, bæredygtige løsninger, der især retter sig mod mindre og mellemstore virksomheder.

"Vi kommer med hver vores baggrunde og skal tale sammen på tværs, lære at overlappe hinanden og trække på hinandens viden. Det er altid spændende at arbejde sammen om et fælles mål, og opgaven udvikler sig også over tid. På messen kan vi trække på forskellige eksperter, og det er jo fint, når lige netop den man skal bruge i en bestemt situation sidder lidt længere nede ad gangen," siger Marie Jørgensen.

Vindue til fødevarevidenskaben

De fem teams arbejder i en række små kontorer bag Science Street, hvor KU FOOD har en stand, som løbende bliver besøgt af forskellige videbegærlige gæster og potentielle samarbejdspartnere – herunder repræsentanter fra små og mellemstore virksomheder, der vil høre, hvordan et samarbejde med KU FOOD kan forme sig. Andre er fx gymnasieelever, der overvejer en karriere i fødevarebranchen.

Viceinstitutleder for forskning hos KU FOOD, Nanna Viereck, modtog masser af gæster på instituttets stand i Science Street.

Messen finder sted i Herning den 28.-30. oktober.