31. oktober 2014

KU-FOOD-studerende med på vinderholdet i FoodTech Challenge

FoodTech Challenge

Vinderne af FoodTech Challenge blev Team Dupont. Med på holdet var bl.a. Louise Dam, der læser til mejeriingeniør på Institut for Fødevarevidenskab.

Louise

Louise Dam ses her på FoodTech messen i Herning.

FoodTech Challenge er en innovationskonkurrence for studerende, der blev afholdt i forbindelse FoodTech-messen i Herning. Fem virksomheder fra fødevareindustrien stillede med en udfordring til hver sit tværfaglige hold bestående af fem studerende, der blev rekrutteret fra bl.a. universiteter og professionshøjskoler. Udfordringerne understøttede det tværfaglige samarbejde mellem studerende indenfor forskellige akademiske discipliner. De fem virksomheder var Dupont, Arla Foods, Barry Callebaut, GEA Filtration og Marel.

Det blev Team Dupont, der løb af med sejren. Holdets "challenge" var at udvikle et mejeribaseret produkt, der kan tjene som lettilgængelig kilde til proteiner, vitaminer og mineraler i markeder og områder, hvor adgangen til rent vand og nedkøling er begrænset.

Simpel løsning vandt

Holdets løsning, der er tiltænkt området syd for Sahara, er at fylde en plastpose med mælkepulver. I posen fyldes vand fra en plastflaske, der indeholder en lille carbon-enhed, som sørger for at rense snavset vand, så det kan bruges som drikkevand.
Ved afgørelsen lagde dommerne vægt på, at der var tale om en simpel løsning, som har et stort potentiale for at kunne realiseres.

Udover Louise Dam fra KU FOOD bestod det vindende Team Dupont af Jens Winther Madsen, Aalborg Universitet, Morten Thybo, Aarhus Universitet samt Stephanie Henriksen og Alexandria Moseley fra Danmarks Tekniske Universitet.

Kontakt

Nanna Viereck, konstitueret viceinstitutleder for forskning, Institut for Fødevarevidenskab, +45 35 33 35 02

Lene Hundborg Koss, journalist, Institut for Fødevarevidenskab, +45 42 34 27 69