28. juni 2021

Nyt forskningsprojekt vil styrke den grønne omstilling via vores fødevarer

Forskningsbevilling

Et nyt forskningsprojekt, PlantPro, samler en række fødevareinteressenter, der vil undersøge, hvordan overgangen til en mere planterig kost, mindre madspild og grøn fødevareinnovation kan fremskyndes og formidles i Danmark. Projektet støttes af Innovationsfonden.

Jordbærtomatplante
Foto: KU FOOD

Forbrugernes vej til grønne, sunde og velsmagende fødevarer skal gøres lettere. Forskningsprojektet PlantPro samler en række fødevareinteressenter fra universiteter, organisationer og virksomheder, der sammen vil undersøge, hvordan den grønne omstilling på fødevareområdet bedst kan fremmes. Institut for FødevarevidenskabKøbenhavns Universitet (KU FOOD) deltager i projektet med en bevilling på knap 3 ud af de 13,1 millioner kroner, som projektet samlet set har fået.

Få flere nyheder om fødevareforskning og -uddannelse ved at tilmelde dig KU FOOD's nyhedsbrev, som udkommer 4 gange om året

”Med PlantPro ønsker vi at fremskynde den grønne omstilling på fødevareområdet, så vi som forbrugere får nogle spisevaner, der er mere bæredygtige, samtidig med at produkterne smager rigtig godt. Projektet er unikt, fordi det både vil fremme nogle mere plantebaserede spisevaner og reducere madspild ved at udnytte sidestrømme og restprodukter fra fødevareproduktionen,” siger lektor Armando Perez-Cueto, som leder den del af projektet, der er forankret på KU FOOD.

Foto af buffet
Foto: KU FOOD

Målet er også at klæde virksomheder på til grøn eksport, der kan styrke Danmarks position i en sektor, der spås store fremtidsmuligheder.

Forskerne vil bl.a. udvikle lækre plantebaserede måltider samt teste adfærdsmæssige tilgange, hvor man benytter sig af nudging for at fremme de plantebaserede valg samt skabe mindre madspild.

”Opgaven er, at vi på baggrund af nye indsigter i markedet, kan komme med nogle anbefalinger til politiske og erhvervsmæssige tiltag, der kan fremskynde den grønne omstilling, herunder fx oplyse om forbrugernes adfærd i forhold til grønne fødevarevalg,” siger Armando Perez-Cueto.

Link til Innovationsfondens pressemeddelelse