6. juli 2021

Ny bog om kostråd, smag og den grønne omstilling

Bogudgivelse

I januar 2021 fik danskerne nye kostråd, som ikke er meget forskellige fra de tidligere råd, men denne gang argumenteres kostrådene ikke alene ud fra ernæring og sundhed, men også bæredygtighed og klimavenlighed af vores mad. Kostrådene er blevet klimakostråd. Spørgsmålet er nu, om denne italesættelse af rådene vil ændre danskernes kostvaner.

Billede af en af bogens opskrifter: Linser med romanesco, blomkål og pomelo
Billede af en af bogens opskrifter: Linser med romanesco, blomkål og pomelo. Foto: Jonas Drotner Mouritsen

Bogen "Tag smagen med på råd - om kostråd og den grønne omstilling" er skrevet af professor ved Institut for FødevarevidenskabKøbenhavns Universitet (KU FOOD) Ole G. Mouritsen, samt restauratør og køkkenchef Klavs Styrbæk. Ole G. Mouritsen er desuden centerleder for Smag for Livet, som udgiver bogen i deres bogserie SMAG.

I bogen argumenterer Ole. G. Mouritsen og Klavs Styrbæk for, at medmindre, vi som forbrugere synes om madens smag, så spiser vi den ikke – i hvert fald ikke i længden. Derfor går vejen til en sund, ernæringsrigtig, bæredygtig og klimavenlig kost gennem smagen: smagen kommer først. At det slet ikke er så svært, viser de med nogle helt konkrete eksempler og opskrifter, der følger de nye klimakostråd og samtidig smager så godt, at man ikke savner kødet i centrum af måltidet.

Læs bogen gratis her

Få flere nyheder om fødevareforskning og -uddannelse ved at tilmelde dig KU FOOD's nyhedsbrev, som udkommer 4 gange om året