20. oktober 2020

Værdifuldt samarbejde mellem studerende fra KEA & SCIENCE

SCIENCE Innovation Hub sign

For anden gang har studerende fra Københavns Erhvervsakademi og studerende iværksættere fra SCIENCE Innovation Hub løftet hinanden fagligt gennem værdifuld sparring, indsigter og konkrete grafiske produkter.

Samarbejdet mellem fire startup virksomheder fra SCIENCE Innovation Hub og ni grupper af studerende fra Københavns Erhvervsakademi [KEA] var en lærerig proces for alle involverede. Rasmus Rahbek Simonsen, Lektor i Communication Design & Media ved KEA, fortæller:

”Vores studerende har haft en enestående mulighed for at arbejde med konceptudvikling i en startup kontekst. Det nære samarbejde med hver startup gjorde de studerende i stand til at omsætte deres teoretiske viden til nærværende og innovative kommunikations-løsninger.”

Han forklarer videre, at de studerende fra KEA også får meget ud af at se, hvor hårdt arbejde det er at starte en virksomhed op, og hvor meget arbejde, der ligger i at udvikle ikke bare produktet eller servicen, men også i at opbygge den viden om målgruppen og markedet, der skal til, før man står tilbage med et helstøbt koncept, som så derefter kan visualiseres.

Kurset Konceptuel Kommunikation på Københavns Erhvervsakademi er netop afsluttet ved et virtuel pitch-event, hvor de 32 danske og 37 internationale studerendes grafiske produkter, forslag til nye hjemmesider, ideer til kampagner på sociale medier, grundige gennemgange af målgrupper, fokusgruppeinterviews, optimering af online annoncer, nye logoer, farvepaletter, produktnavne mm. blev fremlagt for de fire startups fra SCIENCE Innovation Hub, som havde valgt at deltage som cases med forskellige grafiske udfordringer.

Om samarbejdet med KEA siger forretningsudvikler i SCIENCE Innovation Hub, Frederik Nygaard:

“På tværs af undervisningsinstitutioner og fag er case-baseret undervisning en helt oplagt mulighed for at få bragt studerende med forskellige kompetencer sammen. En opgave der faktisk ellers er ret svær at lykkes med.” Han uddyber:

”De KEA-studerende er super skarpe, kritiske og metodiske og udfordrer vores studenter startups. Samtidigt får de virkelige cases og aktuelle udfordringer at arbejde med fra de KU-studerende. Det giver mulighed for en masse refleksion og læring hos både vores startups og de studerende fra KEA.”

Fra fermenterede saucer til go-to-market-strategi

Medlem af SCIENCE Innovation Hub og stifter af fødevarevirksomheden ReSauce, Philip Bindesbøll, gav de studerende fra KEA frie hænder til at kaste sig over den del af kommunikationen, som de selv fandt mest relevant.

”Så opgaven blev også lidt startup-præget på den måde, da grupperne selv definerede opgaven. Jeg har indtil videre fokuseret min energi på at skabe et godt produkt,” fortæller Phillip, der i sit startup, ReSauce, producerer bæredygtige, fermenterede saucer af rest-grøntsager. Han understreger, at:

”Kommunikationen har vi ikke selv overvejet endnu. Og derfor er det virkelig fedt med det her samarbejde, hvor de studerende fra KEA giver os input i alt fra visuel identitet og ideer til etiketter og hjemmesidedesign til forslag om tone of voice til go-to-market-strategier.”

Nogle af de KEA-studerende foretog fokusgruppeinterviews med smagsprøver af nogle af ReSauce produkterne, andre lavede en analyse af markedet og kom med forslag til fremtidige samarbejdspartnere og slogans som ”From waste to taste”.

Philip Bindesbøll studerer Fødevarer og ernæring på Københavns Universitet SCIENCE.

Når konceptuel kommunikation fletter fingre med skovhaver

Mads Krarup fra startup virksomheden Skovhaver.dk er også glad for den indsigt, som de studerende fra KEA gav ham. Mads er uddannet Skov- og landbrugsingeniør ved Skovskolen, Københavns Universitet.

”Altså i Skovhaver.dk har vi virkelig, virkelig grønne fingre, men vi har absolut ingen marketingsfingre her,” som han udtrykker det.

Derfor modtager startup virksomheden med stor nysgerrighed de rapporter med resultater fra analyser af deres hjemmeside, ideer til nye produktnavne, nyt grafisk materiale, hjemmesideoptimering, grundige undersøgelser af målgruppen og meget andet, som de KEA-studerende har produceret gennem det 4-ugers forløb, hvor de løbende har været i kontakt med startup virksomhederne fra SCIENCE Innovation Hub.

Skovhaver.dk sælger designs af skovhaver til private og virksomheder som

alternativ til traditionelle havedesigns. Derudover afholder de webinarer og har en webshop.

Du kan læse mere om Skovhaver.dk her.

Studerende udfordrer hinanden på form og bæredygtighed

Josefine Madsen, der har læst Film- & medievidenskab ved Københavns Universitet og er co-founder i startup virksomheden Jordnær Creative, rådgiver film- og medieproducenter og hjælper dem til at blive mere bæredygtige bl.a. ved at gennemgå og beregne medieproduktioners klimapåvirkning. Holdet bag Jordnær Creative har i sommeren 2020 etableret en nordisk alliance af eksperter i bæredygtig filmproduktion fra Norge, Sverige, Finland og Danmark, som skal arbejde for at få sat emnet på dagsordenen. Fordi initiativet, Nordic Eco Media Alliance, er ganske nyt, har Josefine bedt grupper fra KEA om input til et logo og en visuel identitet.

Særligt logoet gav anledning til nogle interessante diskussioner mellem de studerende fra KEA og Josefine, da flere grupper havde valgt at inkorporere en filmrulle i logoet for at signalere ’medie’. For mens filmrullen for mange er et genkendeligt grafisk element, der straks får tanker hen på filmbranchen, signalerer det ’gammeldags’ for andre. Josefine forklarer:

”Jeg kan virkelig se, hvad de studerende vil med logoet, og det fungerer godt, men jeg ved, at der andre i mit bagland, der har stærke holdninger til netop filmrullen som symbol. Nutiden og fremtiden er digital, og det signalerer en filmrulle ikke.”

Et forslag til visitkort gav også anledning til livlig diskussion – for er det særligt bæredygtigt at producere grafisk materiale, der ofte blot ender i bunden af en taske eller en skraldespand?

”Det er et godt eksempel på, hvordan visuelle medier giver anledning til at diskutere kernen af en virksomhed,” afslutter Josefine Madsen.

Du er altid velkommen i SCIENCE Innovation Hub

Ønsker du at styrke dine kompetencer inden for innovation og entreprenørskab, eller drømmer du om at starte din egen virksomhed, mens du studerer, er du altid velkommen til at booke et møde med os.

Læs mere på SCIENCE Innovation Hubs hjemmeside.